Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je klik laminaat lijmen?

Ik ga binnenkort laminaat leggen en nu vraag ik mij af kun je klik laminaat (MDF) lijmen. Ik kom met het leggen langs een douchedeur en daar wil ik het laminaat lijmen om te voorkomen dat vocht in de stukken laminaat kan trekken. met welke lijm kan ik dit het beste doen? houtlijm? montagekit?

5 maanden geleden
2K
tinus1969
5 maanden geleden
Lijmen helpt niet tegen vocht; die lijm is geen waterdichte afsluiter.
reus_lucius
5 maanden geleden
Ook niet als ik watervaste lijm gebruik?
Abcde
5 maanden geleden
Er bestaat (klik)laminaat dat geschikt is voor de badkamer, heb je daar al naar gekeken? Dit is ook te koop bij de bouwmarkt, je moet het wel even droogmaken na het douchen. Hier een voorbeeld: https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/vloeren/laminaat/d273/?gclsrc=aw.ds&msclkid=535e3036aa751d6bf00e564300481f1e&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=GEN+%7C+cat+%7C+Verf%2C+Laminaat+%26+Decoratie+%7C+V2&utm_term=Laminaat+bestellen&utm_content=GEN+%7C+catsubsub+%7C+Laminaat&Binnenruimte=Keuken%2CBadkamer&filterKeys=Binnenruimte
reus_lucius
5 maanden geleden
Dag Abcde Ik leg laminaat in de gang langs de badkamer.
Abcde
5 maanden geleden
Dit laminaat ziet er niet anders uit dan ander laminaat. Maar als je dat niet wil, kun je er ook een gewoonte van maken een handdoek voor de deur te leggen tijdens het douchen, zodat water en vocht opgevangen wordt. Lijmen zou ik ook niet doen. Je moet flink wat lijm gebruiken om alle groeven en randjes waar water tussen kan komen te bedekken. De kans dat dat netjes wordt is minimaal. Ik betwijfel ook of het hiermee waterdicht wordt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Kliklaminaat kan in principe niet gelijmd worden. De meeste kliklaminaat vloeren zijn ontworpen om zwevend te worden gelegd, met behulp van een klikverbinding. Lijmen kan de werking van de klikverbinding verstoren en leiden tot problemen met de vloer.
In jouw situatie, waar je laminaat langs een douchedeur wilt leggen, is het inderdaad belangrijk om vochtintruiging te voorkomen. Er zijn echter betere opties dan lijmen om dit te bereiken:
1. Vochtwerende ondervloer: Gebruik een vochtwerende ondervloer onder het laminaat. Dit helpt om vocht vanuit de ondervloer te blokkeren en beschermt het laminaat tegen kromtrekken.
2. Siliconekit: Breng een siliconekit aan tussen het laminaat en de douchedeur. Dit creëert een waterdichte afdichting en voorkomt dat vocht langs de randen van het laminaat kan binnenslopen.
3. Expansieruimte: Zorg voor een kleine expansieruimte tussen het laminaat en de douchedeur. Dit geeft het laminaat de ruimte om uit te zetten en te krimpen zonder te vervormen.
Houtlijm of montagekit is niet geschikt voor het lijmen van kliklaminaat. Deze lijmen zijn te sterk en kunnen de klikverbinding beschadigen. Bovendien zijn ze niet altijd waterdicht, waardoor vocht alsnog kan binnestromen.
Door een vochtwerende ondervloer te gebruiken, siliconekit aan te brengen en een expansieruimte te creëren, kun je jouw laminaatvloer veilig en vochtvrij leggen langs de douchedeur.
Extra tips:
* Zorg ervoor dat de douchedeur goed is afgedicht en dat er geen water op de vloer kan lopen.
* Ventileer de badkamer goed om vochtvorming te voorkomen.
* Reinig de laminaatvloer regelmatig met een vochtige doek en een mild schoonmaakmiddel.
Ik hoop dat dit helpt!
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding