Hoe voorkom ik kleurverschil tussen voor en achterhout tijdens schuren en beitsen van dit hekwerk?

Bijgevoegd een foto van houten hekwerk in een achtertuin. Last van groene aanslag, mijn doel is om het hout weer 'vers' en wat jaren weersbestendig te maken.

In huis gehaald:
-Elektrisch schuurmachientje (bosch), met opzet karton met schuurpapier (meerdere groftes, 40 t/m 200)
- Ontvetter (terpentine lijkt me de juiste optie? Heb nog meer in huis maar ben niet zo thuis in houtsoorten en welke bijhorende ontvetter de beste keuze is...)
- Borstel om stof en vuilvrij te maken
- Transparante schuttingbeits, kleurloos zijdeglans van sencys uit de bouwmarkt

Wie o wie weet de beste (of althans uit eigen ervaring een goede) manier dit klusje te laten slagen? Alle tips&tricks zijn welkom!
(En nog even wachten op 1 a 2 dagen geen neerslag natuurlijk...)

Picture for question
3 maanden geleden
2K
Abcde
3 maanden geleden
Ontvetten kun je beter met St. Marc doen, of met een scheut ammoniak in water. Terpentine is wat vettig, waarop de beits mogelijk niet of slecht hecht.
Baja-1976
3 maanden geleden
Baja-1976
een dag geleden
heel simpel.. als je je vraag en plannen terug lees dan is er maar 1 antwoord mogelijk.
Hele schutting afbreken en de panelen uit elkaar halen. Alle planken geheel schuren... beitsen en weer in elkaar zetten.
Elke ander poging zal of de achter planken niet geheel kaal schuren en bij beitsen zal je druppels krijgen die je niet weg kan werken. Letwel op bij schuren van geimpregneerd hout dat ook het schuurstof de giftige stoffen bevat!

Antwoorden (1)

De groene aanslag op deze schutting kun je heel eenvoudig verwijderen met gewoon water. Om ook de dieper liggende planken en alle hoekjes goed te bereiken, is een drukreiniger handiger dan handmatig schuren en schrobben. Gebruik geen hogedruk van dichtbij, daarmee spuit je de oppervlakte van het hout kapot. Een regelbare hogedrukreiniger, een gewone hogedrukreiniger van voldoende afstand gebruiken, of een medium-drukreiniger. Daarmee is de groene aanslag zo verdwenen en ziet het hout eruit als nieuw. Het is volgens mij geïmpregneerd hout, dus het zal niet snel rotten.

Voor het behoud van de schutting kun je het beter NIET beitsen of lakken. Het is namelijk onmogelijk om het zo te bewerken dat er nergens meer water in het hout kan komen. Door er beits of lak op te smeren, kan het hout minder goed luchten en gaat het juist sneller rotten dan wanneer je er niets mee doet.

Dus het beste voor het hout en ook het minste en makkelijkste werk is gewoon een drukreiniger erop. Als het water onder de schutting door naar je buren kan lopen, overleg dan even vooraf met hen wat je van plan bent. Anders zijn ze misschien onaangenaam verrast door de viezigheid. Het groene vieze water kun je nadien gewoon van het terras vegen of spuiten (ook dit niet van dichtbij met hgoedruk doen!) en kan gewoon in de tuin wegzakken. Gewoon met de tuinslang alles even naspoelen, die spettert minder dan de drukreiniger.

Je hoeft niet te wachten tot mooi weer. Als de groene aanslag al een beetje vochtig is door de regen gaat het er makkelijker af. Bovendien zullen er dan geen buren aan de andere kant van de schutting zitten die last hebben van spetters en geluid van het hogedruk apparaat.

Heb je geen hogedrukreiniger en wil je die ook niet zelf kopen (goedkoopste uitvoering al voor 50 euro te krijgen) dan kun je die ook huren bij een bouwmarkt.

Als je toch perse de schutting wil schuren en schilderen, zul je ook EERST de groene aanslag met water moeten verwijderen. Dus doe dat eerst en kijk dan of je de schutting alsnog een kleurtje wil geven of dat het weer mooi genoeg is voor de komende paar jaar. Ook een gebeitste schutting gaat een keer groene aanslag krijgen. Als je dat later wil verwijderen, zal de beits deels loskomen en zit je echt met een heel lelijk geheel.

Mijn advies is: schoonmaken met water en verder niks aan doen.
Inekez1
3 maanden geleden
Alex1995
3 maanden geleden
Hoi inekez1, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Is misschien slim dan om dit dan eerst te proberen. Nog een paar vragen: Wat voor soort drukreiniger zou geschikt zijn? (aanschaf of huur kan ik dan altijd nog bekijken, maar niet dat ik per ongeluk een hogedrukreiniger in handen krijg). En ik lees op internet dat tijdens schoonmaken groene zeep voor een nog mooier resultaat kan zorgen, dit heb ik toevallig in huis. Zou je dit ook aanraden? En stel we vinden de kleur nog steeds niet mooi (te dof), is er dan een optie waarbij je geen risico loopt het hout te verslechteren?
Inekez1
3 maanden geleden
Schoonmaken met groene zeep kan, maar ik kan geen andere manier bedenken dan dat je dat plankje voor plankje met de hand moet boenen. Ik gok dat je daar na 2 planken geen zin meer in hebt... Maar je kunt eenvoudig even proberen en vergelijken wat het verschil is als je 1 plank schoonborstelt met gewoon water en 1 plank met een sopje van groene zeep. Gewoon met een schrobber of desnoods nagelborstel om even een stukje te proberen. Eigenlijk zijn er globaal 3 soorten (hoge)drukreinigers. De lichtste zijn de medium-drukspuiten op accu. Dan de gewone goedkopere hogedrukspuiten van 130-200 bar. En de duurdere professionele die vaak instelbaar zijn van bijvoorbeeld 100 tot 500 bar. Hoe harder het spuit, hoe meer afstand je moet houden. En omdat je allerlei randjes hebt, is afstand niet altijd handig. Sowieso een spuitkop gebruiken die brede (vlakke) 'straal' maakt. Misschien ken je iemand die zo'n ding heeft, dan kun je het ook even uitproberen.
Inekez1
3 maanden geleden
Als je de schone schutting toch wil beitsen kan gewoon met een kwast. Je zult dan overal zoveel mogelijk het hout in het zicht moeten zien te bereiken, zonder dat er allemaal vlekken of druppen komen aan de zichtkant van de buren. Tenzij de buren de schutting ook meteen schoon en gebeitst willen hebben, dan kunnen jullie aan 2 kanten tegelijk aan de slag. Je kunt ook de beits aanbrengen met een verfspuit. Daarmee kom je eigenlijk automatisch overal waar je zelf kunt kijken, met een beetje geleidelijke overgang naar de stukken achterliggende plank die je niet goed ziet. Ik denk dat dat mooier wordt dan met een kwast. Wel alles om de schutting heen even goed afdekken en als je dat met folie doet: goed vastzetten. De verfspuit blaast ook lucht en je wil niet dat je folie ineens wegwaait. Makkelijke en snelle optie: doe (eerst) alleen de voorkant van de voorste planken, gewoon met een rollertje. Is het verschil tussen voor en achter niet mooi, kun je later alsnog alles een keer doen.