Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je doen om niet belazerd te worden door het klusbedrijf?

Wij willen een aanpassing aan de woning brengen wat ook flinke kosten met zich meebrengt. Het klusbedrijf vraagt een fikse aanbetaling. Omdat het een aanzienlijk bedrag is wat hij vraagt voordat hij aan de klus begint, ben ik aan het twijfelen geraakt. Hoe ga je om met dit soort situaties?

6 maanden geleden
4K
ronron1212
6 maanden geleden
Kijk of het een erkend bedrijf is er zijn bekende goede klusbedrijven. Kijk of er reviews zijn
Antoni
6 maanden geleden
Via een bouwmarkt een klusbedrijf inschakelen is misschien een advies. Dat kan bijvoorbeeld via de GAMMA.
ronron1212
6 maanden geleden
Goed advies @Antoni
Inekez1
6 maanden geleden
In elk geval nooit vooruit betalen voor uurloon.
Als het (bij een startende onderneming) nodig is dat jij zelf vooraf de materialen betaalt, kun je misschien die materialen ook zelf bestellen. Dan weet je zeker dat ze worden geleverd. Komt je klusser dan niet meer opdagen, kan een ander bedrijf alsnog met je materiaal aan de slag.
tinus1969
6 maanden geleden
Zo’n bedrijf wil graag een aanbetaling om dezelfde reden dat jij die niet wil betalen: namelijk zekerheid dat je niet opgelicht wordt.
ronron1212
6 maanden geleden
https://www.klusplaats.nl/veelgestelde-vragen
tinus1969
6 maanden geleden
@ronron1212 en wat moet die link onderbouwen? Niet die 10%.
ronron1212
6 maanden geleden
Staat er toch duidelijk of niet @tinus1969 veel gestelde vragen lezen en dan opmerkingen maken. %0% betalen dat is dus gewoon niet normaal.
LeonardN
6 maanden geleden
@ronron1212
Ik zie ook niet hoe die link iets zegt over een percentage. Zou je de volgens jouw relevante tekst(uit die link) kunnen knippen/plakken?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Pas heel erg op met aanbetalen. Een normaal bouwbedrijf hoort geen grote aanbetaling nodig te hebben, om bouwmaterialen ed aan te schaffen. Normaal is een aanbetaling van 10% bij aanvang werk. Wil het bouwbedrijf meer, wees dan op je hoede. Dan is het waarschijnlijk verstandiger om uit te kijken naar een ander bedrijf.

In mijn omgeving hoor ik de laatste tijd steeds vaker verhalen over bouwbedrijven die of niks meer van zich laten horen of failliet zijn gegaan na het betalen van een aanbetaling. Ga er maat van uit dat je in zo'n geval al dat geld kwijt bent.

Bij 33n verbouwing is er overigens wettelijk niks geregeld over aanbetalingen.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
6 maanden geleden
tinus1969
6 maanden geleden
Wat is die 10% op gebaseerd?
ronron1212
6 maanden geleden
@tinus1969 is een normaal percentage
tinus1969
6 maanden geleden
Waar kan ik nalezen dat dat een normaal percentage is? In mijn ervaring is 25% net zo normaal.
tinus1969
6 maanden geleden
Ps ik heb ook wel eens 50% betaald.
Z512099
6 maanden geleden
@tinus1969, de helft op voorhand betalen is risico-vol.
Z512099
6 maanden geleden
En ik snap die min niet…+ van mij.
tinus1969
6 maanden geleden
@Z512099 niet bij een betrouwbaar bedrijf. En voor zo’n bedrijf is het risicovol om GEEN aanbetaling te vragen.
Z512099
6 maanden geleden
‘Een betrouwbaar bedrijf is risicovol als het geen aanbetaling vraagt’…wat een onzin toch!
De beste manier om niet belazerd te worden is door rond te vragen in he omgeving. Staat een bepaald klusbedrijf goed of juist slecht bekend bij je buren/buurtgenoten en vrienden/kennissen?
(Lees meer...)
6 maanden geleden
ronron1212
6 maanden geleden
Met er wel in je buurt of bij je vrienden worden geklust of zijn geklutst kans is er klein
tinus1969
6 maanden geleden
Kleine kans? Hier in de buurt is iedereen voortdurend bezig en een beetje rondvragen geeft nuttige tips welke bedrijven goed zijn en welke niet.
ronron1212
6 maanden geleden
@tinus1969 drukke buurt werkt er niemand dan en druk met verbouwen?
tinus1969
6 maanden geleden
@ronron1212 wat een rare reactie. Laat ik het zo zeggen: Natuurlijk werken mijn buurtgenoten; die klusbedrijven moeten ergens van betaald worden.
ronron1212
6 maanden geleden
@tinus1969 Hier in de buurt is iedereen voortdurend bezig en een beetje rondvragen geeft nuttige tips welke bedrijven goed zijn en welke niet.
Is dat dan niet erg overdreven?
tinus1969
6 maanden geleden
@ronron1212 wat is daar precies overdreven aan?
ronron1212
6 maanden geleden
@tinus1969 lezen is lastig maar voor de duidelijkheid
iedereen voortdurend bezig
Abcde
6 maanden geleden
Ik woon in een buurt waar veel oude koopwoningen uit de jaren '20 en '30 staan. Dagelijks kom ik klussers, aannemers en klussende huiseigenaren tegen, die werken aan de woningen. Als je in een buurt woont waar vooral huurwoningen staan zal dat veel en veel minder zijn. Maar als je verder komt dan je voordeur, dan kun je het gesprek ook aangaan op je werk, of een verjaardagsfeestje bijv. Mond op mond reclame werkt prima, zowel in positieve, als in negatieve zin. De eerste plus was van mij om die reden.
tinus1969
6 maanden geleden
@ronron1212 mbt 'iedereen voortdurend bezig'; het is een reactie.
ronron1212
6 maanden geleden
@tinus1969 ja dat weet ik maar erg overdreven.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding