Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke schroef/moer kan ik gebruiken om mijn kippenren af te sluiten met afneembaar plexiglas?

Voor mijn open kippenren wil ik afneembaar plexiglas plaatsen zonder dat ik steeds schroeven erin/uit moet boren.
Ik zat zelf te denken aan een soort schroef met dop oid. Dus de schroef in t hok boren en vastmaken, daar tegen aan het plexiglas, en dan een soort dopje op de plexiglas die je van de schroef kan losdraaien als je plexiglas wil afhalen. Bestaat zoiets? En hoe heet het?

Picture for question
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik denk dat je vleugelmoeren bedoelt.
jc54
een jaar geleden
Wat jij omschrijft bestaat inderdaad. De bouten die je in het hok vastzet zijn stokschroeven, of stokeind. Dat heeft aan de ene kant schroefdraad zoals op een schroef en dat zet je in het hout. Het andere eind heeft schroefdraad zoals op een bout (schroef is puntig, bout niet) en daar kun je een moer, dopmoer of vleugelmoer op draaien. Omdat het niet heel strak aangedraaid hoeft te worden (beter van niet met plexiglas) kun je ook gewone moeren of dopmoeren met de hand wel losdraaien.

Een alternatieve constructie kan zijn om onderaan een latje te maken, of U-profiel te plaatsen waar de plexiglas plaat in of achter valt. Bovenaan kun je dan een paar eenvoudige schuifgrendeltjes zetten om de plaat overeind te houden. Dat werkt niet handig als de plaat helemaal tot het dakje komt, maar ik denk dat dat sowieso niet nodig is. Als je de platen op het onderste deel maakt hebben de dieren een beschutte hoek uit de wind en kan er bovenaan toch nog voldoende frisse lucht door het hok komen.
Inekez1
een jaar geleden
Zoek je wellicht een "stokschroef" ?
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-stokschroef-m6-x-60-mm-10-stuks/p/B458370
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing