Hoe kan ik mijn schuur het beste (elektrisch) verwarmen?
Wij willen van de schuur een woonbare ruimte maken.
Er is elektriciteit aanwezig (groepen moeten nog worden uitgebreid) en wij willen graag de ruimte elektrisch verwarmen.
Het aanleggen van een gasleiding vinden wij geen goed idee omdat dit een hele grote klus gaat worden.
Elektrisch verwarmen zal naar verwachting aardig wat elektriciteit gaan kosten maar dit nemen wij dan maar voor lief.
Wat is dan de meest efficiënte manier om te verwarmen?
Ga je er vooral stilzitten op een loungebank (gamen, films kijken etc), dan heb je het meest aan gerichte warmte op die plek. Dat het dan in de rest van de ruimte minder warm is, is minder erg.
Is het een lage ruimte? Houd er dan rekening mee dat warme lucht naar hoofd-hoogte stijgt en het al snel te warm aanvoelt terwijl het op voet- en beenhoogte nog lang niet warm is. Stralingswarmte (op lichaamshoogte) is dan veel fijner dan een verwarming die vooral de lucht verwarmt. Verder zou ik vooral investeren in isolatie. Geen enkele verwarming of kachel krijgt je ruimte behaaglijk warm als het tocht of als de warmte via muren, dak, vloer en ramen weer verdwijnt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.