Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een loshangende groen/gele kabel veilig in badkamer?

Hallo,

Ik woon net in een gerenoveerde studio en de draden hangen uit het plafond. Het is de bedoeling dat ik deze aansluit aan lampen maar ik weet echt niks over het aansluiten van lampen dus ik heb maar tijdelijk gebruik gemaakt van losse staande lampen. Dit heb ik niet in de badkamer gedaan en ik wil graag (zonder licht) douchen. Nu vraag ik me af of dit wel veilig is omdat het een vochtige plek is. Er hang een open groen/gele draad uit het plafond en boven de wasbakspiegel een groen/gele, zwarte en blauwe draad.

Nu is mijn vraag is het veilig om te douchen zonder bang te zijn voor een elektrocutie.

Alvast bedankt!

ps sorry ik weet echt niks over elektra

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De groen/gele draad is een aarde draad, die is veilig. Maar de zwarte en blauwe draad boven de wasbak zijn wel gevaarlijk, als de schakelaar in de 'aan-stand' staat dan staat er spanning op de zwarte draad. Laat daar even een lampje op zetten door een handige buur die verstand heeft van elektro.
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hallo Joesje!

Zolang er geen electriciteit/spanning op de kabel staat hoef je je nergens zorgen om te maken. Als de kabel aangesloten is en onder spanning staat, is het gevaarlijk om hem aan te raken omdat je jezelf dan kan electrocuteren. Dat is hier aldus niet het geval.

Je kan gewoon veilig douchen!
Toegevoegd op 05 augustus 2019 12:44: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing