Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je de rioleringsonluchting op de condensafvoer van de wasdroger aansluiten?

Binnenkort worden op mijn huis zonnepanelen geïnstalleerd. Uit het dak steken meerdere pijpjes, waarvan twee in de weg zitten voor de zonnepanelen. Één afvoer is de ontluchting van het riool, deze wil ik laten vervallen en aansluiten op de dakdoorvoer voor de condensdroger. Die laatste zit er net boven, maar zit niet in de weg. De drogerafvoer is vrij, want ik heb geen condensdroger meer. Kan ik de rioolonluchting eenvoudig omleggen, of zijn er eisen waar een dakdoorvoer aan moet voldoen?

paulus811
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De standleiding moet aangesloten zijn op een ontspanningsleiding waardoor de binnenriolering in open verbinding staat met de buitenlucht. De ontspanningsleiding is meestal het laatste deel van de leiding dat boven het dak uitsteekt (foto onderaan, geheel rechts). Ivm. mogelijke stankoverlast zijn er voor de plaats van de dakdoorvoer van de ontspanningsleiding speciale eisen opgesteld.

"In de standleiding van een rioleringssysteem ontstaan twee soorten stromingen: het vallende water met afvalstoffen en een luchtstroming. Als een kleine hoeveelheid water wordt afgevoerd, loopt het langs de wanden van de standleiding naar beneden. Hierdoor ontstaat een wrijving tussen de lucht kern en het vallende water, waardoor lucht wordt meegezogen. Als gevolg hiervan ontstaan er drukverschillen in de standleiding. In het bovenste gedeelte van de standleiding ontstaat een onderdruk en in het onderste gedeelte een overdruk. Daarom dient het rioleringssysteem "ontspannen" belucht te worden. Als dit niet gebeurt, kan forse overlast ontstaan door stankhinder als gevolg van het leegzuigen van de sifons, geluidshinder door sterke bewegingen in het water als gevolg van luchtinsluitingen, vertraging in de afvoersnelheid, soms zelfs verstoppingen." Overigens, in de standleiding blijft geen water staan.
Ik zou het dus niet doen de ontluchting is van vitaal belang voor een goede werking van je water afvoer en voorkoming van stank in huis.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing