Kan je rendement mobiele airco verhogen door koude lucht aan te voeren ipv warmte af te voeren?
Beste lezer,
Korte situatie uitleg:
Wij wonen in een huurhuis, met slaapkamer met de gehele dag zon op het raam waar wij geen buitenzonwering aan mogen brengen. Verduisterende gordijnen zijn aanwezig.
Met een hittegolf wordt het dermate heet dat wij sinds 2 jaar een mobiele airco hebben.
Deze koelt de ruimte wat af, maar niet erg veel.
Airco staat nu op Plek 1 ( in de schets ) en voert warme lucht af door een groot draai raam. Hier heb ik een hardboard plaat voor zitten, maar lucht komt hier natuurlijk( mede door onderdruk ) gemakkelijk langs.
Ik vroeg mij af of het volgens jullie zin heeft om het volgende te doen:
-Airco verhuist naar de badkamer.
-Op de airco monteer ik een 2de slang, welke op de koude lucht uitlaat gemonteerd wordt. i,v,m, condens vorming wordt dit een geïsoleerde slang.
- de deur tussen de hal en de slaapkamer vervang ik voor een simpel exemplaar waar ik een gat in boor voor de koude aanvoerslang.
- Airco voert zijn warmte af via het kleine raam in de badkamer. Lucht komt hier ook door naar binnen.
Denken jullie dat er door het creëren van overdruk in de slaapkamer op deze manier een beter koelresultaat bereikt wordt? er kan immers geen warme lucht de slaapkamer meer binnen komen en aangevoerde lucht blijft koud door de geïsoleerde slang.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.