Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je rendement mobiele airco verhogen door koude lucht aan te voeren ipv warmte af te voeren?

Beste lezer,

Korte situatie uitleg:
Wij wonen in een huurhuis, met slaapkamer met de gehele dag zon op het raam waar wij geen buitenzonwering aan mogen brengen. Verduisterende gordijnen zijn aanwezig.
Met een hittegolf wordt het dermate heet dat wij sinds 2 jaar een mobiele airco hebben.
Deze koelt de ruimte wat af, maar niet erg veel.
Airco staat nu op Plek 1 ( in de schets ) en voert warme lucht af door een groot draai raam. Hier heb ik een hardboard plaat voor zitten, maar lucht komt hier natuurlijk( mede door onderdruk ) gemakkelijk langs.

Ik vroeg mij af of het volgens jullie zin heeft om het volgende te doen:
-Airco verhuist naar de badkamer.
-Op de airco monteer ik een 2de slang, welke op de koude lucht uitlaat gemonteerd wordt. i,v,m, condens vorming wordt dit een geïsoleerde slang.
- de deur tussen de hal en de slaapkamer vervang ik voor een simpel exemplaar waar ik een gat in boor voor de koude aanvoerslang.
- Airco voert zijn warmte af via het kleine raam in de badkamer. Lucht komt hier ook door naar binnen.

Denken jullie dat er door het creëren van overdruk in de slaapkamer op deze manier een beter koelresultaat bereikt wordt? er kan immers geen warme lucht de slaapkamer meer binnen komen en aangevoerde lucht blijft koud door de geïsoleerde slang.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Zou best wel eens kunnen werken zo! En dat zal ik onderbouwen.

Een mobiele airco (in de populaire ‘monobloc’ uitvoering: een op zwenkwieltjes staand verrijdbaar apparaat met een in de advertenties meestal zorgvuldig verborgen flexibele afvoerslang voor de warme lucht) zuigt de warme kamerlucht aan en koelt daarvan een gedeelte (waarbij tevens veel condensvocht zich afscheidt).
De rest van de aangezogen lucht wordt als ‘proceslucht’ gebruikt om de bij het koelproces aan de kamerlucht onttrokken warmte (want je kunt warmte niet vernietigen, alleen verplaatsen) in de inwendige warmtewisselaar van het apparaat op over te dragen en die warmte samen met de overtollige vochtigheid naar buiten af te voeren.

Het is dan een goede gedachte om uitsluitend het gewenste product (afgekoelde en daarbij tevens gedroogde lucht) naar de slaapkamer te brengen en daar te laten circuleren en vermenging van dit product met naar buiten geleide extra warme en vochtige afvoerlucht buiten de deur of tenminste buiten de slaapkamer te laten gebeuren.

Aan het eind van de beschrijving van je plan merk je op: “er kan immers geen warme lucht de slaapkamer meer binnen komen en aangevoerde lucht blijft koud door de geïsoleerde slang.”
Dat klopt, en het is niet alleen zo dat de koude productlucht door de geïsoleerde transportslang koud blijft. Die lucht blijft vooral ook dróóg doordat die productlucht zich buiten de slaapkamer nergens vermengt met warmere en vochtigere lucht.
En doordat de transportslang geïsoleerd is, zal zich minder condens vormen op de buitenkant van die slang. En dát vocht komt wel niet je slaapkamer in, maar bij condensatie komt vrij veel warmte vrij (de condensatiewarmte), en een koude transportslang waar zich op de buitenkant veel condens afzet, warmt de buitenkant van die slang wat extra op, en die condensatiewarmte gaat dus je koude productlucht onderweg al een beetje bederven. Dus dubbelwandig met wat isolatie ertussen is een goed idee!

Je krijgt bonuspunten als je de afvoerslang buiten het badkamerbovenlicht een beetje wég kunt richten van de aanvoer van buitenlucht. Omdat zo’n airco lucht afvoert naar buiten, moet er érgens in het huis ook lucht naar binnen kunnen komen (maar dát wist jij al). Die naar binnen komende lucht moet liefst ook niet vanuit een brievenbusklep eerst het halve huis doorstromen, want de van buiten komende lucht is in de kritieke nachten meestal hinderlijk vochtig.

Verdere uitwerking en tips: zie vervolg in de Reacties
Bordensteker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing