Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik de stugheid van mijn slot de in de deur verminderen?

Mijn deur op slot doen en van het slot halen gaat erg stroef. Hierdoor is mijn sleutel ook afgebroken, gelukkig is mijn sleutel uit het sleutelgat gekomen. Wat kan ik doen om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurd? Wanneer ik de deur openhoud en op slot draai en van het slot draai gaat dat erg gemakkelijk. Maar wanneer ik de deur weer dicht doe gaat hij weer heel stroef. Komt dit dan door de gleuf waar het slot in moet of door de deur? En is er een manier hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Jaren geleden had ik een zelfde probleem. Ik heb toen een busje slotenspray gekocht van het merk Griffon. Eén keer spuiten op het slot, en hij ging weer helemaal soepel open en dicht.
Deze spray is op basis van siliconen, en dus niet op basis van olie.
Een slot moet je namelijk niet met olie smeren, want olie trekt vuil aan wat dan in je slot vast gaat zitten. Een spray op basis van siliconen heeft als voordeel dat het goed smeert, net als olie, maar geen vuil aantrekt.
De link verwijst je naar een pagina van de Gamma, waar ze deze spray verkopen. Maar er zijn vast meer zaken waar ze het verkopen.
6 jaar geleden
Mogelijk/waarschijnlijk loopt je slot zelf wel soepel, maar staater te veel druk op de schoot. Dat is het stuk metaal dat door het slot naar buiten wordt gedraaid, en in een sleuf in de deurpost valt. Is gemakkelijk te checken door tegen de deur te duwen (of te trekken, net aan welke kant je staat) en dan de deur in en van het slot te draaien.
Zo ja, dan kun je slotplaat in de deurstijl wat uitvijlen.
Tevens kun je de schoot invetten met wat olie. Herhaal dat elke maand.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing