Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een houten buitendeur die hulp nodig heeft. Hoe heet de onderdeel dat ik nodig heb?

De houten buitendeur heeft deels glas dat door een frame in vlakken wordt verdeeld. Ik wil dit graag vervangen want het is deels erg verrot. Nu weet ik niet hoe dit wordt genoemd dus Googlen gaat moeilijk worden.
Kan iemand mij vertellen hoe dit heet zodat ik kan zoeken? Of misschien zelfs al of dit überhaupt los bestaat en waarar zo'n deel verkocht wordt?
( Ik hoop dat mijn vraag niet dubbel gesteld is. Net ook gesteld, maar toen was ik geloof ik niet ingelogd en was mijn vraag verdwenen )

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ik zie dat het dubbel glas is.
Als het hout van voor tot achter door het glas heenloopt, zodat je feitelijk 6 dubbele ruitjes hebt, dan noem je het "kruisroeden". Die houden de afzonderlijke ruitjes op hun plek.
Als ze echter op het glas zijn geplakt met tweezijdig tape dan spreek je van "schijnroeden". Soms ook wel "plakroeden" wordt genoemd. Dan is er feitelijk maar één dubbel ruit.
In het laatste geval kan het bovendien zo zijn dat er tussen de glasplaten (= in de "spouw") metalen latjes zitten ter plekke van de schijnroeden. Die houden de glasplaten op de juiste afstand van elkaar. In dat geval spreek je van "Wiener Sprossen". Om precies te zijn wordt daarmee gedoeld op het geheel van schijnroeden plus afstandhouders.
Tenslotte is het goed om te het begrip "glaslat" te kennen. Dat is feitelijk iets anders maar wordt soms ook wel gebruikt om ruwweg te verwijzen naar alle latjes en balkjes die zoal op en rond ruiten worden gebruikt.
Naar aanleiding van je reactie voeg ik ook een afbeelding toe van de "sponning". Dat is het gedeelte rondom het ruit waarmee het vast zit in de deur.
Toegevoegd op 31 juli 2018 15:29: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing