hoe zet ik raggelhout vast in een gasbetonmuur?
Ik ga binnenkort de buitengevel isoleren. mijn raggelhout is 50 x 100 mm de smallekant komt tegen de muur en die is van gasbetonblokken 100mm dik. Op het raggelhout komen potdekseldelen van 22x200. wat is de beste manier om dit vast te zetten. Ik dacht zelf aan kozijnpluggen 10x160mm.
En zelfs als het erop staat, zou ik dat alleen geloven als het van een van de bekende merken is, zoals van Fischer.
En correct werken, dus in gasbeton kleiner boren, gaten schoonmaken, enzovoorts.
Gasbeton heeft de neiging pluggen na een tijdje los te laten. Ik denk dat ik een deel van de bevestigingen zou doen met chemische ankers.
Ik zou regels van 50x75 gebruiken, die van de muur plaatsen en aan vloer en plafond verankeren.
Goedkoper hout, goedkopere schroeven, veel steviger, steenwol is er ook in 5cm dik.
Meh, dat klinkt knoeierig en is niet altijd mogelijk.
http://www.tiggeloven.nl/nl/catalogus/index.html?gr=6184&subgr=1&br=2 De meerwaarde van een hoek zie ik ook niet, enkel dat het eenvoudiger is meer schroeven/pluggen te gebruiken. Let ook dat hoe dikker de balk hoe groter de krachten worden als deze werkt. (uitzet en krimpt) Zo wrikt een dikke balk zichzelf los.
Bij beton is dat geen probleem. Ik heb het niet over een kozijn, een zwaar kozijn hangt trouwens niet aan schroeven, die staat op de vloer of een muur. Verder mag de vraagstekker gaan uitmaken wie die vertrouwt.
Over 20 jaar zullen we zien of alles er nog hangt, hoewel 20 jaar nog korte termijn is, ik gok dat hij minimaal voor een jaar of 50 gaat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.