kan ik een waterput gebruiken voor afkoppeling hemelwater?
Ik ben bezig met de afkoppeling van het hemelwater. Ik laat dit via infiltratiekratten de grond inlopen. Ik heb op één punt een oude waterput langs het huis liggen. Ik weet eigenlijk niet precies wat het is. Ik weet dat het achterste gedeelte ooit een stal is geweest waar een gierput zat, deze lijkt in verbinding te hebben gestaan met de waterput op de foto. Nu is mijn vraag of ik het hemelwater deze put in kan laten lopen of dat het toch raadzaam is de put gedeeltelijk af te breken en hier een buis te laten lopen en elders het water af te voeren via infiltratiekratten.
Probeer de put leeg te pompen, lukt dat niet dan is ie in verbinding met het grondwater en kan ie gebruikt worden voor infiltratie. Dat zou dan ook beteken dat het water dat je ziet, de hoogte van het grondwater is en dat lijkt me nogal hoog. Een put tegen een buitenmuur aan is niet ideaal. Geen probleem als het een losse put is, maar deze lijkt in verbinding te staan met de muur en dat kan voor optrekkend vocht zorgen.
Dat lijkt ook te zien te zijn aan de muur.
Ik zou hem dan eerder uitgraven en of simpelweg de bodem eruit hakken. Wel zeker weten dat er niet iets op uitkomt. ps. weet je dat er in veel gemeentes subsidie is voor het afkoppelen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.