Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel is de diameter (in mm ?) van een pvc waterleiding buis , die een omtrek v.d. buitenkant heeft van 18 Cm ?

Ben met een centimeter om de pvc buis heengegaan om te meten en kwam op 18 cm uit. Naar buizen zaak geweest.. uitgelegd en die zei dat ik Ꝋ 50 , 60 of 63 (is dat in mm ?) zou moeten hebben.. kon hij zo niet zeggen.. is waterleiding die bovengronds door de tuin loopt..

zit een lek in en moet dus een nieuw stuk tussen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De omtrek staat in relatie tot de diameter. Dat is te berekenen met de volgende formule:
omtrek = 2 x pi (3,14) x r
r = de straal, dus de helft van de diameter.

Met een omtrek van 18 cm (180 mm) kom je dan op een diameter van 57,3 mm. Die maat bestaat niet. Uitgaande van een kleine meetfout in je 18 cm zal het waarschijnlijk een buis van 60 mm zijn.

Overigens gaat het hier om buis voor hemelwaterafvoer (HWA-buis). Dat is geen waterleiding!

Om de kapotte buis te repareren zul je er eerst een stukje tussenuit moeten zagen, waar je dan met 2 moffen (koppelstukken) een nieuw stuk buis in kunt zetten. Neem het uitgezaagde stuk mee naar de bouwmarkt, dan weet je zeker dat je nieuwe materiaal gaat passen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik lees je vraag nog eens:
"..is waterleiding die bovengronds door de tuin loopt.."

Bedoel je hiermee een afvoerleiding vanuit het huis? Dus niet een regenwaterafvoer? Dan moet je geen HWA-buis hebben maar rioleringsbuis of afvoerbuis. Die hebben als standaard maat volgens mij alleen 32 / 40 / 50 mm, 75 mm en nog groter. Het verschil is de stevigheid (wanddikte) van de buis, die is bij HWA veel dunner (en dus kwetsbaarder) dan bij rioleringsbuis.

Als je HWA-buis hebt gebruikt voor een bovengrondse afvoerleiding (op een andere plek dan waar normaal gesproken een regenpijp zit) is het niet verwonderlijk dat dat kapot gaat. Ik zou dan toch overwegen om niet alleen het kapotte deel te vervangen maar de hele constructie te vervangen door stevige buis en dan onder de grond leggen. Gewoon zoals het eigenlijk hoort, dus...
Inekez1
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing