Welke geluidsreducerende ondervloer voor laminaat?
Inmiddels heb ik veel uitgezocht maar ik zit nu vast in mijn speurtocht. Ik wil een ondervloer hebben voor onze begane grond, 1e en 2e verdieping. Op de begane grond komt zeer waarschijnlijk een Silencio ondervloer. Deze ondervloer is van rubber, geluidsreducerend, laat de vloerverwarming goed door en zeer zwaar (2,4 kg/m2).
Nu weet ik niet of ik deze ondervloer ook op de 1e en 2e verdieping kan leggen of dat het beter is om een andere ondervloer te kiezen. Ik heb inmiddels Redupax (platen) maar ook Thermosound (folie) gevonden. De platen zijn dik, de thermosound folie is dun. Beiden zijn ook vrij licht. Mijn gevoel zegt dat de Silencio ondervloer overkill is voor de 1e en 2e verdieping. Ik denk ook dat de Thermosound folie van 0,106 kg/m2 vanwege het gewicht niet voldoende geluid tegenhoud. Klopt dit?
Of is het alleen voor reductie van loopgeluid, zodat je in de kamer waar je bent je eigen voetstappen minder hard hoort? Voor verschillende soorten geluid en vooral ook voor verschillende soorten vloeren (hout of beton) zijn verschillende soorten ondervloeren. Wat bij de één in huis een perfecte ondervloer is, kan bij de ander compleet verkeerd uitpakken. Deze site geeft veel informatie en heeft een schema om te bepalen in welke ruimte je welke ondervloer zou kunnen gebruiken. http://www.dejuisteondervloer.nl/technische-informatie-over-ondervloeren/#loopgeluid-of-reflectiegeluid
Bij een rijtjes huis vinden de buren het mogelijk ook fijn. Afhankelijk van hoe het huis gebouwd is, maar waarschijnlijk een beetje overkill.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.