Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een willekeurige blauwe en bruine draad uitkiezen om mijn plafondlamp aan te sluiten?

Ik wil een lamp aansluiten aan het plafond. Er zijn meerder blauwe/bruine/geel-groene draden die per kleur in een soort grijze plug uitkomen, en een enkele zwarte draad. Waar is deze plug voor? Kan ik gewoon een van de draden per kleur van de juiste kleuren eruit trekken en gebruiken om de lamp aan te sluiten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je moet niet een paar draden eruit trekken want dan gaan bepaalde dingen (lampen) het niet meer doen. Die grijze dingen zijn 'lasdoppen' en daar kan je de draden van de lamp er direct induwen, mits je deze met een dikke laag soldeer hebt voorzien. Je doet er dan één in de lasdop met de bruine draden en de ander in de lasdop met blauwe draden. Je kan ook een kroonsteentje gebruiken waarbij je een stukje installatiedraad blauw in de met blauw gevulde lasdop doet en bruin bij die ander. Dan kan je de draden van je lamp vastschroeven IN het kroonsteentje.

Maar ik zou er maar iemand bijvragen die al eerder een lamp heeft opgehangen want "kan ik zomaar wat draden eruit trekken" is nooit een goed idee...!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een blauwe draad is een fase-draad, een bruine draad is de een nul-draad, een geel-groene draad is een aarde-draad en een zwarte draad is een schakel-draad. Zo zit het officieel.
Als je de lamp aansluit op een blauwe en een bruine draad, dan staat je lamp dus continue aan, tenzij er op de hanglamp zelf een schakelaar zit die je kunt gebruiken om hem uit te zetten. Dat is toegestaan.
Ik zie een los hangende (overgekalkte) zwarte draad en met een beetje geluk is dat de schakeldraad die van de juiste muurschakelaar komt. Dan heb je nog een blauwe draad nodig voor je lamp.
Maar, dat is allemaal aangenomen dat er geen hobbyist is bezig geweest die verkeerd gekleurde draden heeft gebruikt en het ziet er allemaal nog al knullig uit. Er zitten allemaal doorschakeligen in de doos en op deze manier zou dat niet moeten. Ik zou er iemand bij halen die er verstand van heeft en de juiste meet-apparatuur heeft om het geheel eens goed door te meten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing