Kan ik een willekeurige blauwe en bruine draad uitkiezen om mijn plafondlamp aan te sluiten?
Ik wil een lamp aansluiten aan het plafond. Er zijn meerder blauwe/bruine/geel-groene draden die per kleur in een soort grijze plug uitkomen, en een enkele zwarte draad. Waar is deze plug voor? Kan ik gewoon een van de draden per kleur van de juiste kleuren eruit trekken en gebruiken om de lamp aan te sluiten?
Als alles klopt en dat doet het zeer waarschijnlijk:
De zwarte draad komt van een schakelaar, met die schakelaar zet je de zwarte draad aan/uit.
De blauwe draden zitten in een lasklem waar ruimte is voor 5 draden, daar kan dus nog één blauwe draad bij.
Dan duw je alles naar binnen, doet er een deksel op en laat de extra blauwe en de zwarte door het deksel hun steken.
https://www.klusspullen.nl/c/20023/inbouwdozen-lasdozen/centraaldozen/centraaldoos-deksels
Kroonsteen op de blauwe en zwarte en daar sluit je de lamp op aan. Eventueel ook nog een geel/groene aarde draad erbij als het een lamp is die geaard kan worden. ps. bij de meest links blauwe draad is de kern zchtbaar dat is niet de bedoeling, als het even mogelijk is deze iets inkorten. NB: natuurlijk de stroom eraf halen in de meterkast.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.