Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bestrijd ik zelf het beste ratten?

Ik heb waarschijnlijk een of meer ratten in de keuken, ik wil er uiteraard vanaf.

De gemeente is in het verleden zijn afspraken niet nagekomen en ik kan daar niet echt van op aan.

Mijn kat is bovendien te lui om iets te ondernemen, althans zo lijkt het.

Zijn er goede middelen / methodes die ik zelf kan toepassen?

Welke dingen zijn dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als het gaat om een huis situatie kun je het beste kijken waar ze vandaan komen , de toevoer zeg maar.
Je moet als eerste een preventie aanmaken dus zorgen dat ze niet meer naar binnen kunnen komen zoek of je gaten hebt of dat ze misschien via een deur die open staat naar binnen komen of wat dan ook vaak zijn ratten wel in de buurt van water. Als je de gaten hebt gedicht bijvoorbeeld met mouse stop kit of een pannen spons in de muren te proppen kun je gaan bestrijden.

Je moet zowiezo zorgen dat er niks is waar ze naar zoeken , dus voedsel of etensresten van de vloer verwijderen en goed schoonmaken. Sommige schoonmaak middelen hebben in de praktijk wel is effect op knaagdieren.

Eerst moet je weten wat voor soort rat het is , dan kan je zien aan uitwerpselen of als je het beest zelf ziet.
Bestrijden kun je het besten doen vanaf buiten , ratten zijn van naturen schuw hou daar rekening mee.

Je kunt een ratbox kopen en daar gif in plaatsen en die buiten plaatsen als de keuken op een tuin of iets dergelijks aansluit , leg op de box een steen voor het verschuiven.
Als je een grotere tuin hebt probeer ze dan ongeveer 5 m uit elkaar te plaatsen en het liefst rondom je huis.
Je hebt ook rat klapvallen maar die werken vaak niet zo heel goed.

Wat je ook nog kan doen wat bedrijven vaak doen is een plaagdier bestrijder een analyse laten geven.
En wellicht voor een klein bedrag het laten oplossen , en er zijn veel goede bestrijders die dat voor een klein bedrag doen.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging als je een kelder hebt kan het een ander verhaal worden , je moet dus eigenlijk iets meer details geven om nou echt te weten wat je kunt doen.

Het beste is het om het te zien op foto's of plattegrondje hoe de bouw in elkaar zit en waar je keuken op aansluit e.d

Toegevoegd na 5 minuten:
een rat in de keuken is wel uniek want ze zijn schuw weet je zeker dat het een rat is? het kan ook een muis zijn.
Dat kan je zien aan knaag sporen ratten maken grotere beten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je zult je het beste goed kunnen inlezen, hier alvast een link http://www.tuinadvies.nl/dieren_muizen_ratten.htm.
Suc6
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Start een restaurant op, bijvoorbeeld: "Het Waterkonijn".

Toegevoegd na 16 minuten:
Receptje, om te proberen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet je zeker dat het ratten zijn? Ratten komen namelijk niet zomaar in huis. Muizen komen veel vaker voor. Zeker in keukens en rattengif heeft 0 effect op muizen (resistentie problemen; de muizen groeien er goed op).

Als je daadwerkelijk ratten hebt is er een heel dikke kans dat je een kapot riool in de buurt hebt (eigenlijk de enige oorzaak van overlast van bruine ratten in Nederland; zwarte ratten zijn binnen de bebouwde kom zeer zeldzaam) dus zoek op waar dat je riolen liggen en controleer ze/laat ze nakijken. Een enkele verdwaalde rat kan gebeuren maar bij een meer regelmatige overlast of meerdere dieren heb je een groter probleem.

In het ergste geval moet je het nodige opgraven/laten opgraven. Een professioneel (gediplomeerd) bestrijder en ervaren riool werkers zijn vaak goed instaat om daar een goede inschatting van te maken (de rekening voor een bestrijder zou naar de gemeente moeten gaan daar voor zover ik weet ratten bestrijding in Nederland voor iig burgers gratis is ivm openbare veiligheid en hygiëne).
Zorg dat je dan kan vaststellen of het probleem in je huis/op eigen erf zit of daarbuiten. In het eerste geval moet de huisbaas het riool repareren, in het 2e de gemeente. Bij weigering kan Bouw en Woning toezicht de reparatie uitvoeren en de kosten verhalen op de verantwoordelijke. Je kan ook daar eens navragen in hoeverre dat voor rattenbestrijding in het algemeen werkt en of je de kosten van een particuliere bestrijder kan verhalen op de gemeente.

Je kan vergif gebruiken maar let daarbij wel op dat het rattengif dat in Nederland verkrijgbaar is bijzonder zwak is (ivm milieu regels) en bij verkeerd gebruik bijzonder ineffectief is. Daarbij geld hier zeker dat je met alleen symptoombestrijding eigenlijk nergens komt. Gif werkt pas als je het probleem ook bij de bron aan pakt.

Je kat achter de ratten aan sturen is een slecht idee. Ratten zijn niet alleen zeer venijnige vechters maar zijn ook vergeven van ziek makers. Menig kat heeft een confrontatie met een volwassen bruine rat rat niet overleefd. (Vergis je niet in het formaat van een rat: een volwassen bruine rat kan zonder staart al bijna 30 cm zijn)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zet een kat in de keuken, geef hem niet te veel eten en je bent er van af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij winkels zoals de Welkoop verkopen ze een soort brokjes achtige rattengif, daar knagen ze aan en dat overleven ze niet.
Zorg wel dat er geen huisdier of kinderen bij kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan helaas toch maar rattengif. Kun je kopen bij drogist en misschien wel apotheek. Roxasect heet het dacht ik.
Blauwe korreltjes...in een doosje met 2 openingen,links en rechts.
Ik zou er een paar met kaas omwikkelen dan zal hij het sneller pakken. WEL HANDSCHOENEN AANDOEN...!!!
Het is en blijft gif. En goed je handen wassen erna, voor de zekerheid. Niet met je handschoen aan je gezicht komen als je zo'n korrel hebt aangeraakt. Leg er een paar achter in de keukenkastjes of achter de koelkast. Ik weet niet of je ook kinderen hebt..dan OPPASSEN dat die er NIET bij kunnen komen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing