Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De thermostaat van onze verwarming geeft niet de juiste omgevingstemperatuur aan, maakt dit uit voor de stookkosten? (zie extra uitleg)

Ik heb vorig jaar onze digitale thermostaat vervangen door een andere digitale thermostaat.

De oude was een met handbediening en deze vergaten we vaak uit te zetten als we naar bed gingen. Zonde als er de hele nacht gestookt word. Dus heb ik er een gekocht met een programma dat je zelf kan instellen voor de stooktijden en dagen van de week.

Toen ik de oude van de muur haalde gaf deze op dat moment aan dat het 21° was. Ik heb direct de nieuwe aangesloten en deze zei dat het 22° was.

Ik dacht dat dit toeval was en heb hem ingesteld op tijden en dan gezegd dat hij moet stoken tot 21°. 4 weken getest. Maar 21° toch te koud. Volgens een gewone kwik thermometer is 21° op de digitale thermostaat daadwerkelijk 20°
Dus nu laat ik stoken tot 22°

Nu heb ik het gasverbruik bijgehouden en wat blijkt...in 3 maanden tijd is ons verbruik verdubbeld! Terwijl de verwarming minder vaak aan staat dan voorheen!

Er is verder in huis niets veranderd. Ik begrijp het niet.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Een digitale elektronische thermometer heeft vaak de mogelijkheid om te kalibreren d.w.z. de gemeten, uitleesbare temperatuur max. 1,5 graad Celsius omhoog/omlaag te brengen.
Meet met een kwik- of alcoholthermometer dicht bij de digitale thermostaat en op dezelfde hoogte de temperatuur. Even de tijd geven. In de handleiding van de thermostaat kun je lezen hoe je de temperatuur uitlezing kunt aanpassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing