Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen deze plankdragers dit bureaublad houden?

Hallo,

Ik ben van plan om een bureau te maken op mijn zolder, over de hele lengte. Dit is ongeveer 5 meter. Ik wil hem graag aan de muur hebben hangen, zonder poten. Hiervoor wil ik 6 zware modellen plankdragers voor gebruiken. Ik vraag me dus af of deze 6 samen genoeg zijn? Of bestaat er een kans dat hij kan gaan hangen?
Er komen later ook 6 monitoren op, 2 redelijk grote/zware pc's, en nog enkele andere apparaten en lichte spullen.
Ik heb nog niet besloten wat voor soort bureaublad ik ga gebruiken. Ik kies wel waarschijnlijk voor een van hardhout. De afmetingen zijn ongeveer:
500x75x5 (LengtexDieptexHoogte) in cm.

De plankendragers zijn gemaakt van verzinkt staal en hebben een afmeting van 33x50cm.

PS: Als je een (online)winkel kent waar je lange, grote, stevige en dikke bladen kan kopen, dan hoor ik dit graag!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Zijn de plankdragers zwaar genoeg? zo te zien wel maar op je vraag of ze het gaan houden? nee, als enige gewichtsdragers gaan ze het niet redden.
Waarom niet, het dragende oppervlakte van de steun is veel kleiner dan het blad wat het moet ondersteunen, door het hefboomeffect zal het gewicht van de monitoren e.d. een exponentele last geven op de steunen met als resultaat dat het bureaublad gaat hangen en uiteindelijk het zal begeven.

Oplossing, toch 2 poten plaatsen op de uiterste einden van het bureaublad, of als dat mogelijk is 2 extra steunen aan beide zijkanten van het blad tegen de muur plaatsen.

Als solitaire oplossing zijn deze beugels niet geschikt voor het gewicht wat je op het blad wil plaatsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing