hoe maak ik een deur die zowel openklapt (als tafel) maar ook gewoon open kan (schuifdeur of scharnierdeur)?
Ik ben al langer naar een manier aan het zoeken waarbij ik een grote tafel kan voorzien voor de uitzonderlijke gelegenheden waarop ik een groter aantal mensen ontvang (bv. met kerst, 10 mensen, als ik een cursusavond geef enz... ) . Ik gebruik nu schragen, maar dan verlies je ook weer zitplaatsen (waar die schragen staan). en het is echt een gesleur telkens. Ik zou liever iets ingebouwd willen zoals op de foto.
Punt is echter dat
- de tafel op de foto veel te kort is. het tafelblad zou dus sowieso groter moeten zijn om er tien mensen aan te krijgen. maar misschien kan ik dat oplossen door een scharnier tussen twee delen, al kan die deur dan wel wat zwaar worden.
- de deur ook "gewoon" moet open gaan. maar als ik dat doe wat ik hierboven zeg, is het te lastig om deze zware deur telkens open te klappen. Plus stel je voor dat iemand ze op het hoofd krijgt omdat ze niet goed dichtgeklapt is. Ik heb ooit een barkast niet goed dichtgedaan (met zo een klapdeur) en de slag waarmee zo een ding open valt is niet te onderschatten. dus met een zwaardere deur echt wel een risico.
Het zou dus het meest handige zijn mocht ik de deur kunnen openschuiven of open draaien. Er staat wel een zetel vlak naast de deur (wat ook het risico op open vallen extra gevaarlijk maakt) , maar vermits ik toch de tafelhoogte moet aanhouden (ttz ongeveer 75 cm) komt de deur als ze open draait boven de zetel uit en dan lukt het wel.
Hoe kan ik dat klaarspelen?