Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zwaar mag een lampenkap zijn?

Ik maak lampenkappen van hout. Wat ik me afvraag is hoe zwaar ik het snoer kan belasten. De kap hangt namelijk aan het snoer. Ik kan nergens informatie vinden. Ik neem aan dat er wettelijk voorschriften zijn.

Toegevoegd na 29 minuten:
Het gaat er dus niet om hoe de lamp als geheel aan het plafond vast zit of zo. Dat is een ander verhaal. Als de lamp hangt, trek het gewicht van de lampenkap aan het snoer. Vrijwel alle lampen hangen aan hun snoer. Ga maar eens in een winkel kijken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Hier zijn geen wettelijk voorschriften voor. Wel is het zo dat een lamp niet een het snoer mag hangen. Bij een kleinere kap loopt het snoer door een kuntstof clipje welke je weer aan het haakje in het plafond kan hangen. Bij zwaardere lampen ( bijvoorbeeld een kroonluchter) wordt er een voorziening in de lamp bedacht waarmee je hem bijvoorbeeld met een keilbout aan het plafond kan hangen.
Hoe dan ook. NOOIT alleen aan het snoer hangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik raad aan om je lampen niet zwaarder te maken dan 12,5 kg. Dan is de draad die je daarvoor nodig hebt betaalbaar (€4,45 p/m)
Je krijgt dan pendelsnoer met staaldraad.
Let dan wel op dat je de staaldraad daadwerkelijk gebruikt om de zaak op te hangen.
escape
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing