Waar moet ik op letten bij het selecteren van een compressor voor hobbymatig gebruik?
Voor hobbymatig gebruik ben ik op zoek naar een compressor, met een maximaal budget van 300 - 350 euro. Ik wil daar graag het volgende mee gaan doen:
- Computers, automaterialen en elektra schoonblazen met lucht
- Af en toe eens een set wielen van een auto vervangen mbv slagmoersleutel (die heb ik nog niet)
- Af en toe wat experimenteren met het spuiten van auto onderdelen mbv een spuitpistool (deze heb ik ook nog niet)
Het eerste lijkt mij voor de meeste compressoren niet zo'n probleem.
Echter voor een slagmoersleutel en spuitpistool worden er andere eisen gesteld.
Op diverse fora lees ik dat bijv. het aanzuigvermogen in liters/minuut erg belangrijk is. Ik heb op dit moment twee compressoren gezien
Eerste van het merk Metabo. Aanzuigvermogen 200 liter/min, 50L tank en max 8 bar druk. Ongeveer 230 euro.
Tweede van het merk Airpress. Aanzuigvermogen 425 liter/min, 50L tank en ook max 8 bar druk. Ongeveer 300 euro.
Ik weet niet of ik ivm reclame hier links mag plaatsen naar de producten, maar met een beetje googelen vind je ze wel.
Mijn gevoel zegt dat de tweede meer geschikt is voor mijn eisen.
Maar wat zegt een kenner? Waar zou ik nog meer op moeten letten?
Ik vind het bijv. niet erg dat een compressor na 3 - 4 slaghameren een aantal minuten weer moet lopen om op druk te komen. Alleen moet het niet zo zijn dat na 1 slag hij al gaat lopen en je uiteindelijk langer bezig bent dan dat je een set wielen met de hand zou losmaken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.