Hoe voorkom ik schimmel in mijn stenen schuur?
Ik heb vorig jaar een stenen schuurtje gebouwd. Afmeting ongeveer 2 bij 3. Geen spouwmuur (halfsteens, of hoe noemen ze dat). De schuur is na het metselen niet meer gevoegd, maar tijdens het metselen in een zogenaamde terugliggende voeg gemaakt. Het dak bestaat uit platen underlainment, daarop een laag plastic en daarop dakleer. In het dak zit een ventilatie punt (zo'n paddestoel op het dak) en in de deur zit een ventilatierooster van 10 bij 30. Onder in de muren zijn 7 open stootvoegen.
Na een paar maanden begint de binnenzijde van het dak al te schimmelen (allemaal zwarte schimmelplekken), intussen over de totale oppervlakte. In de schuur ruikt het vaak muf. Soms zie ik de druppels water aan de balkschoentjes en electra-kabels hangen. Ik snap dat een halfsteens schuur niet kurkdroog is van binnen, maar ik heb hier wel heel erg veel last van vocht. De houten liggers van de (nieuwe) magazijnstelling zijn ook al beschimmeld, en mijn nieuwe hamer die ik in de schuur heb hangen, is na enkele maanden compleet geroest.
Hoe kom ik hier van af?
In ieder geval moet nog een mechanisch ventilatie punt in het dak maken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.