Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe maak ik een zo dun als mogelijke geluidswerende muur (voor geluid van de buren)?

ik heb een geluidsoverdracht tussen de buren en mezelf. In die mate dat in mijn slaapkamer het lijkt alsof het toilet van de buren er staat.
gewoon matig spreken en zachte muziek klinkt ook door... we horen echt alles van elkaar. Laatst vroeg mijn buurman of ik stiller kon geeuwen :-/.
Om maar te zeggen: het moet een goede isolatie zijn. Alleen zijn de kamers al zeer klein dus veel plaats mag het niet innemen....

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Zorg dat je een dunne wand plaats los van de muur.
Dit omdat anders het geluid via het contact met de oude muur nog door komt.
Frame met isolatiemateriaal en daarop gipsplaat dat je kan stuken.
Zie bron
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geluid is trilling, dus wilt u die dempen.
Natuurlijk is er het berucht eierdop schuim.
Alleen is de vraag wilt u dat en/of vind u dat mooi.
Wat ook vaak goed werkt is een gordijn of doek los laten hangen voor de muur.
Ook deze absorberen de trillingen goed. Maar in alle gevallen heeft u ruimte nodig om de trillingen op te vangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst is het nodig de constructie van de muur en omgeving te kennen. Is het een massieve muur? Hoe dik, hoe zwaar? sluiten plafonds en zijmuren goed aan?
Dan zijn er twee vormen van geluid, die overlast veroorzaken: contactgeluid en transmissiegeluid.
Tegen contactgeluid zoals lopen, schuiven van meubilair, toilet, doe je niet zo veel, daar moeten de buren wat aan doen. Je hoort het in principe door het hele huis,
Transmissiegeluid komt door kieren, gaten, buitenlucht of dunne, lichte wanden. Daartegen eerst naar kieren en gaten zoeken. Ramen dicht. let vooral op aansluitingen van plafond en muren. Ook inbouw stopcontacten kunnen een lek vormen.
Alleen bij een lichte tussenwand kan een voorzetwand helpen. Die wand moet vrij van de tussenwand staan en zo zwaar mogelijk zijn. Dubbel 12 mm gipsplaat minimaal. Akoestisch glaswol ertussen kan de isolatie verbeteren, maar absorptie is niet de oplossing van het probleem.
Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing