Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe voorkom je dat een bepaald lichtpunt de lampen kapot maakt?

Het klinkt misschien raar, maar wij hebben het idee dat op de ene of andere manier een van de twee aansluitpunt op het plafond in onze woonkamer de lampen kapot maakt.
Wij hebben jarenlang een hanglamp met 5 spaarlampjes aan dit lichtpunt aangesloten gehad, en wij hebben nooit meer dan 3 werkende lampjes tegelijk gehad. Zodra wij de kapotte lampen vervingen, gingen weer 1 of 2 kapot, zelfs hele nieuwe lampen.
1 maand geleden hebben wij een nieuwe (hele dure!) designlamp met 8 halogeen lampjes opgehangen, en tot onze verbazing zijn er nu al 5 lampjes kapot gegaan.
Wat kan er hiermee mis zijn, en nog belangrijker, hoe kunnen wij dit oplossen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor alle duidelijk: dat gebeurt nergens meer in het huis, ook niet met andere lichtpunten die onder dezelfde groep vallen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Draden zijn nou net de onderdelen die geen invloed hebben. Ze doen het, of ze doen het niet. Hoogstens kan een slechte aansluiting voor een slecht contact zorgen, maar dan moet je dát repareren en daar is écht geen hele nieuwe draad voor nodig.

Eerlijk gezegd denk ik dat er meer kans is op toeval. Met elk extra peertje vergroot je de kans dat er op een bepaald moment eentje stuk minder is. Dat een lamp duur of design is heeft daar geen invloed op.

Zou er tóch een technische oorzaak moeten zijn dan zou ik het in overspanning gaan zoeken. Inschakelende motoren en sommige magnetrons kunnen spanningspieken op het net geven. Soms is zo'n piek net genoeg om je lampje de gees te laten geven.
LED-lampjes zijn daar wat gevoeliger voor dan gloei- of TL- lampen. Die laatste zijn overigens zelf nog beruchte veroorzakers van dergelijke pieken.

Een overspanningsbeveiliging in de draden naar de lamp toe kunnen dit probleem voor je ondervangen.

Andere antwoorden (3)

Bedrading vernieuwen! Hoogstwaarschijnlijk is één of meerdere van de installatiedraden naar de verzameldoos van het lichtpunt kapot. Vis uit waar die draden vandaan komen, één zwarte draad gaat naar de schakelaar en dan nog uitzoeken waar blauw en groen/geel naar toegaan. Haal installatiedraad bij de Prakzooi/Gammel/Bricodrama en koppel per oude draad de nieuwe, trek deze dan door dan hoef je geen trekveer te gebruiken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overspanning zou best de oorzaak kunnen zijn, maar dan niet die van storende apparaten. De meeste spaarlampen en elektronische trafo's voor halogeenlampen zijn daarvoor beveiligd. Ik zou beginnen met het meten van de netspanning en de spanning op de halogeenlampen.
Halogeen trafo's (vooral niet elektronische) kunnen, als ze niet volledig belast worden veel te veel spanning afgeven. De lampjes gaan dan heel kort mee.
Ook de netspanning kan veel hoger zijn. Bij oude, slecht onderhouden lichtnetten kan de spanning door een "zwevende nul" heel erg oplopen. Ik heb dat al twee maal op campings meegemaakt, op bouwwerken komt dat heel vaak voor.
In een reactie heb ik ook trillingen door het lopen op de houten vloer boven de lampen genoemd. Spaarlampen hebben daar weinig last van, maar halogeenlampjes heel erg. je kunt dat oplossen door de designlamp aan een paar rubbers op te hangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
controleer de aansluitingen van de lampen naar de plafonddoos maar eens, misschien alles even opnieuw aansluiten, weinig werk en misschien probleem opgelost
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing