Kan ik 3-fase railverlichting probleemloos aansluiten als 1 fase systeem?
Voor mijn winkeltje (60m2) heb ik via marktplaats een eutrac 3 fase railverlichting aangeschaft. Ongeveer 15 meter rails en 9 spots van 35 watt. Toen ik in de winkel koppelstukken wilde kopen, hoorde ik dat het systeem alleen door een elektricien mag worden aangesloten. Want te gevaarlijk voor de doe het zelver. Ik had willen aan te sluiten met de stekker die er aan vastzit.
Iemand anders beweerde dat je een 3 fase systeem ook gewoon als 1 fase kan aansluiten. Weet iemand of dat inderdaad zo is?
Het moet dus geen ingewikkeld geschakeld lichtsysteem worden. Gewoon alle spotjes in een keer aan en uit dmv de stekker (waar ik dan nog wel een aan/uit schakelaar tussen wilde zetten)
Stel dat ik 4 lampen op een rail doe. Dan neemt dat toch maar 140 wat? Ik heb nu op de zelfde groep een aantal losse lampen staan waarvan het vermogen bij elkaar hoger is. Weet iemand of ik dit systeem toch zelf risicoloos met een stekker kan aansluiten en hoeveel lampen van 35 watt de rails/de stekker dan maximaal aankan?
Alvast dank voor een reactie!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.