Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een vervangend product voor S39 soldeervloeistof?

Ik gebruikte vroeger S39 bij het voorvertinnen van leidingen. Ik verhitte het koper, smeerde er S39 op (je zag het koper van kleur veranderen) en daarna vloeide het soldeer prachtig uit. Kennelijk is er e.e.a. in de formule veranderd, want bovenstaande werkwijze werkt niet meer. Is er een vervangend produkt met dezelfde eigenschappen als de "oude" S39 of kun je een andere chemische stof gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Kaarsen op basis van Stearine wordt veelgebruikt in modelbouw om rails te solderen, maar werkt erg goed op koperen en loden leidingen. Sinds S-39 verboden is vanwege het vervuilende karakter kun je misschien S-36 proberen. Anders hars uit een dennenboom of een goeie hars ader in vurenhout opgelost in isopropanol alcohol schijnt ook goed te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik Purine soldeervet voor die enkele keer dat er gesoldeert moet worden.
Tegenwoordig wordt er veel met knelkoppelingen gewerkt maar die zijn wel duur. Maar de toekomst of het heden misschien al (ik doe al lang geen loodgieterswerk meer) zijn kunststof slangen voor water en cv leidingen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
S-39 van Griffon is nog steeds te koop en het werkt ook nog goed. De samenstelling is wel veranderd. In de links hieronder vind je de productbeschrijving van de fabrikant, een uitleg waarom de samenstelling moest veranderen en de site waar je het kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing