Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je een verwarming monteert die links en rechts een aanvoer heeft maakt het dan uit op welke pijp je de knop en het voetventiel zet?

Ik kan geen foto toevoegen. Maar uit de vloer komen 2 leidingen. Naast elkaar. En daar zat een H blok op, maar deze moest eraf.

Nu vraag ik me af of het uitmaakt op welke leiding het voetventiel komt en op welke de knop om de verwarming open te zetten.

Toegevoegd na 22 uur:
Invoer kan NIET aan de bovenkant. De leidingen komen overal in huis uit de vloer en de radiatoren hebben allemaal de aansluitingen voor het water aan de onderzeide.

Toegevoegd na 3 dagen:
Zie foto's van de situatie, de verwarming hangt inmiddels.
Helaas moest er toch een externe leiding komen. Als ik eerder gezien had dat de verwarming links en rechts onder de aansluitingen had, dan had ik de leidingen verlegt voordat de vloer gestort en betegeld werd :-(

Picture for question
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De knop maakt uit, zeker als er (ooit) een thermostaatkraan op komt wil je die op de aanvoer hebben.
Ook voor de stroming door de radiator maakt het uit. Je wilt het hete water bovenin invoeren.
Voetventiel maakt niet uit, meestal zet je die op de uitgang omdat daar plek is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast de diverse antwoorden en reacties die al gegeven zijn is er nog een reden om de invoer aan de bovenkant van de radiator te houden. Je hebt de beste warmteoverdracht als de stroming van het water in de radiator en de stroming van de omgevende lucht tegengesteld zijn. De warme lucht stijgt op, dus moet het water van boven naar beneden stromen. De ontwerper van een radiator gaat er altijd vanuit dat het warme water aan de bovenzijde wordt ingevoerd (regenstroomprincipe).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing