Als je een verwarming monteert die links en rechts een aanvoer heeft maakt het dan uit op welke pijp je de knop en het voetventiel zet?
Ik kan geen foto toevoegen. Maar uit de vloer komen 2 leidingen. Naast elkaar. En daar zat een H blok op, maar deze moest eraf.
Nu vraag ik me af of het uitmaakt op welke leiding het voetventiel komt en op welke de knop om de verwarming open te zetten.
Toegevoegd na 22 uur:
Invoer kan NIET aan de bovenkant. De leidingen komen overal in huis uit de vloer en de radiatoren hebben allemaal de aansluitingen voor het water aan de onderzeide.
Toegevoegd na 3 dagen:
Zie foto's van de situatie, de verwarming hangt inmiddels.
Helaas moest er toch een externe leiding komen. Als ik eerder gezien had dat de verwarming links en rechts onder de aansluitingen had, dan had ik de leidingen verlegt voordat de vloer gestort en betegeld werd :-(
Vaak is dat te zien. Bij design radiatoren weer niet. Soms moet je een stukje metaal in de radiator weg breken. Ik neem aan dat de kraan "gewoon" bovenin komt?
Dan maakt het allemaal iets minder uit.
http://www.sanitairwinkel.nl/overige/heimeier-e-z-onderblok-2-pijps-recht-1-2/#
De eerste afbeelding toont een foto van het onderblok. Let op de zgn. stromingspijp die er aan de bovenkant op zit.
De tweede afbeelding toont (helaas wat wazig) het binnenwerk. het warme water gaat indien de regelknop niet dichtgedraaid is door die stromingsbuis naar boven een stuk omhoog de radiator in.
Die stromingsbuis staat centraal in de éénpunts toegang onderin de radiator, en rond de voet van die stromingsbuis kan het afgekoelde af te voeren water via ogenschijnlijk hetzelfde toegangsgat wegstromen in het onderblok, naar links, en dan via het voetventiel dat normaal altijd open staat naar de afvoerleiding. Zo steekt dat in elkaar. Je hebt ook onderblokken waarbij er water van de warme kant rechtstreeks naar de koude kant kan stromen wanneer de regelkraan vrij ver of helemaal dichtgedraaid is. Bij zulke installaties loopt er dan altijd warm water naar de radiator toe, en als er geen behoefte aan verwarming is dan keert het via dus een soort kortsluiting meteen weer in de afvoer terug. Zie de afbeeldingen van
http://www.saniexpert.nl/Details/69246/HEIMEIER-eenpijps-onderblok-met-injectie-buis-11-mm- waarop je de stromingsbuis (hier injectiebuis genoemd) mooi kunt zien zitten op het midden van de ringvormige afvoeropening, terwijl je op de tekening van het binnenwerk kunt zien dat het ver of helemaal dichtdraaien van de regelkraan tegelijk een opening vrijmaakt waarlangs warm aanvoerwater rechtstreeks naar het afvoergedeelte van het blok kan doorstromen, waar het zich bij gedeeltelijk openstaande regeling dan mengt met het afgekoelde water uit de radiator. Ook deze horizontale injectiebuis moet (in een ander type radiator) helpen voorkomen dat er heet water rechtstreeks weer de afvoer in stroomt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.