Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Raam op kiep zetten. Hoe?

Ik heb een raam waar de mogelijkheid bestaat voor op kiep te zetten. Dat gaat nooit. Is er iets van een schroefje wat ik los moet draaien of anders moet zetten voor de mogelijkheid om het raam op kiepen te zetten mogelijk te maken?

Zie foto waar je de mogelijkheid ziet

Toegevoegd na 4 minuten:
Krijg de foto's niet geüpload
Zie links van dropbox.
https://www.dropbox.com/s/wm5e9h0ukg2s1s4/Foto%2025-10-14%2000%2022%2044.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/4y4kofdh8au1pwb/Foto%2025-10-14%2000%2022%2051.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/oxlv8dg7t52dknl/Foto%2025-10-14%2000%2023%2002.jpg?dl=0

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De hendel en het grendelmechanisme zijn zó geconstrueerd, dat je de hendel alleen maar uit de stand horizontaal (waarin je het raam op de normale manier opendraait) om kan zetten naar de stand omhoog (kiepen) indien het raam goed gesloten is.
Maar bij jou werkt dat nu niet. Er is ergens langs de zijkant van het bewegende raam een soort palletje, dat door een nok op de zijkant van het kozijn ingedrukt of verdraaid hoort te worden, en dat dán de hendel deblokkeert zodat die naar de kiepstand omhoog kan bewogen worden, waarmee het mechanisme zelf dus uit de draaistand naar de kiepstand is overgegaan.
Dat ene palletje ziet er voor elk merk draaikiepraam weer iets anders uit, en het kan bijvoorbeeld ergens op halve hoogte zitten, of bijna bovenaan, dat maakt niet uit.
Als u dat palletje gevonden hebt (daarvoor heeft u het raam dus een stukje opengedraaid) dan kunt u ook zien waar precies het vaste nokje zit dat daar tegenaan hoort te komen als het raam dicht gaat.
Soms is een staand gedeelte van het kozijn (een verticaal profiel) een beetje geweken en dan reikt het nokje net niet ver genoeg meer. Om eerst even te kijken of dát inderdaad het probleem is, kunt u (afhankelijk van het soort palletje) misschien eens proberen het raam te sluiten terwijl u een opgevouwen stukje keukenpapier voor het nokje houdt. Of een losjes opgefrommeld keukenpapiertje bijvoorbeeld.
Als de hendel nu wél naar de kiepstand gedraaid kan worden, weten we waar het probleem zit.

Bij sommige uitvoeringen lukt dit niet goed, maar dan kunt u wel iets anders proberen met een tweede persoon erbij om te helpen. Dan moet u gewoon met het raam open op het palletje drukken of het palletje verdraaien, terwijl de helper de bovenhoek van het raam in de buurt van het bovenste scharnier goed vast moet houden en licht van binnen naar buiten aan moet drukken.
Ook nu weer moet u proberen of de hendel nu wél naar omhoog bewogen kan worden. Lukt dat, dan hendel weer terug naar de draaistand en dan kan de helper stoppen met zachtjes tegen het raam te duwen.

Hopelijk weten we nu waar het probleem zit; de oplossing plaats ik als reactie omdat ik iets teveel tekst nodig heb.
Bordensteker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing