Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik een vrijstaande voorzetwand bouw, mag de afwerking (gipsplaten) de wanden en het plafond dan wel raken?

Of moet ik een paar mm vrijhouden en dit afwerken met acrylaatkit?

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik denk dat mijn vraag niet helemaal juist gesteld was. De voorzetwand wordt gebouwd voor geluidsisolatie. De vraag is dus eigenlijk of er een lek kan optreden als de platen rondom raken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat kan wel. Gips werkt (uitzetten/krimpen) na het bevestigen niet. Alleen als je weet dat je huis/gebouw wel eens verzakt/beweegt dan is het wel verstandig een paar mm ruimte te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ter aanvulling, je kunt gipsplaten nooit zo strak passend maken dat er geen naad te zien is.
Beneden afwerken met een plint en boven met een lat of kit is aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, Je moet toch de gipsplaten afwerken, dus 2mm dichtkitten is nooit verkeerd. Onder is een plint beter meestal.
Je kunt het beter afwerken met een paar mooie sierlijsten. Je muren kunnen wel degelijk iets werken. En anders zou ik in ieder geval een kit kiezen die blijvend flexibel is om die werking op te vangen. Je hebt binnen deze kitten overigens ook overschilderbare kitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Het gaat om geluidsisolatie, dus eigenlijk was ik vooral benieuwd of het een geluidslek zou kunnen opleveren. Ik heb mijn vraag dus niet helemaal goed gesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe kies je in dit geval voor een houten frame constructie omdat de geluids geleiding daarvan kleiner is dan een metalen constructie. Je maakt dan een raamwerk met tussenruimtes van 60 cm. Vervolgens breng je de geluidsisolatieplaten aan let op gebruik geen glaswol die fout word nog wel eens gemaakt maar echt geluidsisolatie zelf. Die platen moeten strak in je frame komen te zitten. De enigste goeie manier daarvoor is om ook randen in je frame af te kitten omdat je dan zo min mogelijk lekken heb. Als je deze heb afgewerkt kun je het beste de gipsplaten zo strak mogelijk tot aan het plafond/grond doen maar let er wel op dat je het kan afkitten. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opnieuw bedankt voor je reactie. Ik heb voor metal stud gekozen, juist omdat mij meermalen is geadviseerd dit te doen. Dit zou akoestisch beter uitpakken. Verder doe ik zo ongeveer wat je zegt :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding