Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen stucen en sauzen?

Om mijn ouders te verassen wou ik de muren in onze woonkamer gaan behangen. Maar er zitten op alle muren sierpleister (met van die bobbeltjes).

Wat kan ik het beste laten doen om de muur glad te maken? En wat is eigenlijk het verschil tussen stucen en sauzen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het hangt ervan af waaruit de"sierpleister" bestaat. Het kan gestuct zijn, maar het kan ook een pasta-achtig product zijn uit een emmer.... In het laatste geval kun je het misschien afsteken met breed plamuurmes, zodat de onderliggende gladde stuclaag tevoorschijn komt. Is het stucwerk, dan zul je het vlak moeten maken (afsteken, schuren) OF een 2e gladde pleisterlaag aanbrengen. Het laatste kun je beter door een vakman laten doen voor een goed resultaat. Daarna kun je muur behangen of evt sauzen (sauzen=muren of plafonds van schilderen, meestal met verf op latexbasis)
NB Ik neem aan dat je je ouders niet wilt verassen, maar verrassen !)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sierpleister moet je stucen, ....afsteken is kansloos, want dit krijg je nooit egaal gedaan, en moet je alsnog stucen.

Het verschil van stucen en verven, is dat je met stucen alles met een pasta weer glad strijkt , en eventuele gaten of scheuren vult.
Met verven geef je de muur een kleur maar blijft de structuur hetzelfde.
Frimu2
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing