Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een onvoldoende werkende schouw de oorzaak zijn van veel condens in de ruimte waar de Junkers, aardgasketel hangt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ik heb een en ander opgezocht over de Junkers ZWR 24-3. Dit type ketel kan toch al een jaar of 20 oud zijn. Het is geen condenserende ketel, maar een met verbeterd rendement.

Mijn indruk is toch wel dat er rookgassen in de berging terecht komen. WillemNeoChorio gaf hier een goede uitleg over bij jouw andere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/doe-het-zelf/verwarmingsketel-condens-veroorzaken-druppels-plafond.534872
Het eigenaardige is, dat op deze ketel wel een beveiliging zit die de ketel hoort uit te schakelen wanneer dat gebeurt. U moet dan op het display van de ketel de storingsmelding A4 zien, maar na 20 min. start de ketel weer opnieuw. Het lijkt me dus zinvol wanneer u af en toe gaat kijken of u deze melding ziet. De werking van de schouw moet dan verbeterd worden. Overigens werkt bij Junkers die beveiliging niet altijd goed (zie simpelm).

Verbrandingsgassen kunnen via de trekonderbreker ontsnappen. Je zou dit kunnen testen door (sigaretten)rook te blazen naar de ingang van de schouw terwijl de ketel brandt, je ziet dan of er terugslag is. Er moet ook gezorgd worden voor voldoende ventilatie van de berging, want de ketel moet voldoende lucht kunnen aanzuigen uit deze ruimte voor de verbranding.

Een andere mogelijkheid, maar met aanzienlijk minder kans, is dat de stenen van de schoorsteen verzadigd zijn van condenswater, en dat dit vocht door de muur heen trekt. U zou dan schimmelplekken moeten zien op de schouw. Als de installatie goed gebeurd is, is echter een aluminium mantelbuis door de schoorsteen aangebracht, eventueel met isolatie er omheen, om dat condenseren te voorkomen. Mogelijk is ergens een lek ontstaan tussen deze buizen, waardoor toch waterdamp kan condenseren in het stenen gedeelte van de schoorsteen.

Deze ketel heeft minimaal om de 2 jaar een onderhoudsbeurt nodig. Dit lijkt me wel een geschikt, of beter gezegd, een noodzakelijk moment. Laat de installateur dan ook meteen de schoorsteen controleren. Hij kan o.a. meten of de onderdruk in de schoorsteen voldoende is (0,1 mbar).

Toegevoegd na 12 minuten:
P.S.
U heeft niet toevallig een ventilator in de buitenmuur van de berging zitten? Deze kan een onderdruk in de ruimte veroorzaken, waardoor de verbrandingsgassen naar binnen gezogen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing