Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je een plastic dopje met een kapotte gleuf los?

Ik wilde het klepje onderaan mijn wasmachine openen maar helaas is het gleufje op een van de dopjes te breed geworden. Ik gebruik een munt maar deze duwt het plastic als het ware aan de kant waardoor het probleem alleen maar verergerde en ik nu helemaal geen grip erop krijg. Heb al vanalles geprobeerd, erop te tikken, beetje wrikken maar hij moet echt een kwartslag draaien en moest bij de andere behoorlijk wat kracht zetten om hem los te krijgen... hoe krijg ik hem nu los?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Bij dit soort dopjes is het belangrijk om passend gereedschap te gebruiken. Dus een strip die zo dik en breed is als de gleuf in het dopje zelf. Met niet-passend gereedschap (zoals een muntje) heb je te weinig dragen oppervlak en beschadig je de schroefdop. Wat je nu nog kunt proberen is, met bijv. een waterpomptang, de dop alsnog los te draaien. Ik adviseer een nieuwe dop te monteren en in het vervolg met passend gereedschap te werken.
(Lees meer...)
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Wat is dan het juiste gereedschap? In de handleiding van de wasmachine stond dat ik het klepje open kon krijgen door met een muntje dat dopje open te draaien... het dopje was wel al wat beschadigd en ik krijg ook geen grip met de waterpomptang, dopje zit diep in een ronding van het metaal. Ander idee misschien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah! Dit heb ik ook een keer gehad. Waarschijnlijk is door het muntje de gleuf in het midden van het dopje beschadigd? Ik heb toen met een schaar die iets openstaat en de uiteinden van het dopje pakt hem open kunnen draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus de uiteinden van de schaar plaatsen in de uiteinden van de gleuf en dan draaien
Ik zou een een schroevendraaier nemen die bijna net zo breed is als het dopje. Aan de punt slijp je het midden weg zodat er twee punten ontstaan deze maak je heet en laat je iets in het plastic dopje zakken haaks op de gleuf even wachten tot de schroevendraaier is afgekoeld en draai het dopje in de gewenste positie. door dit systeem gaat het dopje niet uiteen maar blijft door de puntjes in vorm . Succes. Heb het zelf al vele malen toegepst als wasmachinemonteur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt, zal het eens gaan proberen, hopelijk lukt het zo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
overigens, waarmee slijp ik die punt in het midden weg?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding