kan ik voor de douchebak met 16 cm hoogte ook een gewone sifon gebruiken (ipv een douchesifon)?
voor praktische redenen moet de afvoer bij een hoekdouchebak hoger (we kunnen de vloer niet open breken, dus het moet via de muur). hij is echter standaard geleverd met een sifon zoals op de afbeelding, afvoer voorzien voor aansluiting met een buis onder de vloer. kan dit vervangen worden door een gewone sifon bij een afvoerbuisdiameter van 4cm? zo niet, zijn er eventueel nog andere manieren om een hogere afloop voor de douche te voorzien? we moeten dan wel een stuk uit de douchebak zagen om de afloop door de steken...
op de afvoer uit het plaatje kan je toch een afvoer naar onder laten gaan met een hoek van 90 graden. (of beter 2 van 45 voor een betere water doorgang)
het probleem is :
de afvoer van de sifon is helemaal onderaan. dus op vloerhoogte.
de afvoerbuis (bovengronds) bevindt zich op 16 cm. Mocht ik een "hogere" sifon kunnen steken, moet ik de vloer minder verhogen. Ik kan immers niet "naar onder gaan" omdat er geen mogelijkheid is om de afvoer naar onder te laten lopen, hij loopt via de muur doorheen de kamer naar een afvoerbuis. Om voldoende afschot te krijgen, zit ik dus op zeker 16 cm hoogte voor de afvoer.
Ik had een douchebak besteld van 16 cm hoogte in de hoop dat de afvoer dan ook hoog zou zijn, maar bij dit model van sifon is dat natuurlijk niet zo.
Vandaar mijn vraag.
Het douchewater zal misschien iets minder snel weglopen, maar dat is op zich niet erg, mocht er een laagje water in de douchebak komen te staan dan zorgt dat voor iets meer druk en gaat het weer sneller doorlopen. Je kan een sifon ook zelf in elkaar zetten van stukken buis en bochten. Je kan van de afvoer naar de 16 cm zelf een sifon maken, gewoon een stukje naar beneden en dan weer omhoog naar de 16cm. Zorgt wel dat er maar 1 sifon in zit. De bodem van de douche moet natuurlijk wel boven de top van de sifon zitten, maar dat kan niet anders als je het onder de douchebak maakt. Hier zou je zelf nog een of zelf 2 cm mee kunnen smokkelen met 4 cm buis
dus als ik enkele bochtjes aan elkaar lijm kan ik een sifon maken? kan ik dat dan niet ook doen midden in de afvoerbuis ipv vlak onder de douche? dus een bochtje en een flexibel aansluiten op de doucheafloop, en dan in het midden van die afvoerleiding een sifon plaatsen voor de geurafsluiting (daar dient een sifon toch voor dacht ik (?)). dan kan ik de sifon maken op een plaats waar ik nadien makkelijker aan kan dan onder de douchebak.
of moet een sifon persee direct onder de douchebak?
het traag weglopen van het douchewater is niet zo een probleem, de bak is vrij diep dus de door jou beschreven druk is denk ik wel gegarandeerd. alleen moet ik zien dat er geen verstoppingen zijn natuurlijk.
http://www.debouwmarktshop.eu/PVC-douchebak-sifon-11/2-wit
of
http://www.technowinkel.nl/webshop/Sanitair/Afvoer-en-toevoergarnituren-diverse/Sifon-voor-bad-douchebak/16-746461/Sifon-voor-bad-douchebak-Geberit-danser-overloop-wit-150.125.00.1-.html
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.