Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe stucwerk glad maken?

Wat stucen betreft kom ik een heel eind. Ik gebruik MP75-SL voor de grote vlakken en dit werk ik af met MP75 (fijnere korrel) om het glad te krijgen.
Echter krijg ik het nooit zo glad als een ijsbaan en soms ontstaan er nog wat belletjes.

Daarbij heb ik de volgende vragen:
- Hoe kan ik stucwerk superglad afwerken (soort van groenband)?
- Hoe kan ik voorkomen dat er belletjes in het stucwerk komen / blijven zitten?

Graag antwoorden van mensen die echt weten waar ze het over hebben.
(Ik gebruik geen Fix & Finish. Dat spul is niet te pruimen...).

Alvast bedankt

10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De gipsgebonden pleisters die wij gebruiken om te stucen, is er in verschillende korreldiktes. Dit is nodig om verschillende ondergronden te kunnen egaliseren. Bijvoorbeeld de MP75 die jij noemt, moet volgens de opgave van de fabrikant een minimale laagdikte hebben van 10 mm. Dit voorkomt dat de gips tijdens het uitharden zal verbranden. Roodband, om maar een ander type te noemen, heeft een laagdikte van 5 mm nodig. Hoe fijner de korrel, hoe gladder het oppervlak uiteindelijk ook zal worden.

Waar ik goede ervaring mee heb, er zijn vast heel wat andere merken die goed zijn, is Surfenduit. Laagdikte 0-1 mm. Droogt ook erg mooi wit op en, dat is het belangrijkst voor jou, superglad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als het stucwerk net hard is, met een natte schuimspaan opschuren en vervolgens nog eens afmessen, dan verdwijnen de belletjes ook vanzelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing