Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Douchekraan geeft om de 30 seconden enkele seconden koud water?

Ik zit met volgende situatie. Beneden heb ik een hydrofoorpomp die regenwater naar mijn bovenverdieping pompt. De douche is aangesloten op regenwater. Als ik echter wil douchen krijg ik echter om de 30 seconden enkele seconden koud water door de kraan.

Ik vermoed dat dit komt doordat de druk in de ketel te laag is (als de geiser te weinig water doorkrijgt slaat deze volgens mij automatisch enkele seconden af om zo verdamping van het water te vermijden). Met een gewone kraan in de badkamer heb ik wel constant warm water aan een veel hoger debiet. De douchekraan is een nieuwe thermostatische kraan (2 weken geleden gekocht, vroeger was het hetzelfde probleem met de oude thermostatische kraan).

Weet er iemand een oplossing hiervoor?

Bedankt alvast voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dan is de druk van de hydrofoor te laag ingesteld, een hydrofoor meet de laagst en hoogst ingestelde waarde, bij de laagste waarde slaat de pomp aan en bij de hoogste waarde weer uit.
Die laagste waarde staat waarschijnlijk lager dan de ketel nodig heeft.
De douche kan minder water verwerken dan de pomp kan leveren, dan slaat de pomp elke keer weer uit als de hoge druk is bereikt, de gewone kraan kan meer water verwerken en dan zal de pomp niet afslaan.

Door de lage waarde van de pomp hoger in te stellen zal de ketel genoeg druk houden.

Maar... er zit wel een maar aan, de pomp zal dan veel te vaak aan- en uitschakelen, dat heeft veel invloed op de levensduur, bij sommige pompen is er zelfs een maximum aan schakelpunten ingesteld.
Je kunt de bovenwaarde ook hoger instellen om het aantal schakelpunten te beperken, maar de pomp zal tot een hogere druk pompen, dat kost wel meer energie.
De beste oplossing is eigenlijk een groter expansievat nemen, of er een tweede bijzetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een geiser, vooral de wat oudere type, gaat niet samen met een thermostatische douchekraan. Zet een gewone mengkraan op de douche, dan is het waarschijnlijk opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing