Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe laat ik een vloer aflopen van een douche zonder douchebak?

Er is al een vraag gesteld over de noodzaak om bij een inbouwdouche de vloer te laten aflopen. Er werd daar gesuggereerd om dit zeker te doen en ook om kleine tegeltjes te leggen. Dat ben ik beiden van plan.
Nu vraag ik me enkel af hoe ik een vloer kan laten aflopen. De vloer is namelijk één geheel. Al verduidelijking voeg ik nog eens de tekening erbij. De vloer bestaat uit houten planken met daarop 2 grote stukken watervast MDF (waar ik de tegeltjes zal op bevestigen).
Ik kan natuurlijk het stuk MDF waar de douche staat, laten aflopen naar de afloop, maar dan krijg ik een ongelijke vloer met in het midden een oneffenheid omdat dat ander stuk wél recht zal liggen.
En ik wil juist dat die vloer één geheel vormt, zodat die douche helemaal geïntegreerd is in de rest (dus eigenlijk niet opvalt als er niemand doucht). Het andere alternatief is de hele vloer laten aflopen, maar is dat opportuun? Je kan dan wel "zeeziek" worden als je de badkamer binnen stapt als die vloer schuin ligt. Plus rolt alles dan naar de laagste kant.
Dus : is er nog een andere oplossing?

Picture for question
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Op een houten vloer + mdf platen kun je echt niet zomaar gaan tegelen, helemaal niet voor een inloopdouche. Dat is echt vroeg of laat, maar zeker binnen 2 jaar, vragen om lekkage. De houten vloer blijft altijd werken en de tegelvoegen zullen openscheuren. Wel minimaal dat je het bijna niet ziet, maar op den duur gaat water daar echt doorheen. De oplossing: dunne zwaluwstaart-platen erop (van die metalen platen met gootjes). Voldoende dikke laag beton erop (neem lichtgewicht beton) om een stevige niet-werkende vloer te krijgen. De betonlaag maak je aan de kant van de afvoer iets lager, dan heb je meteen afschot. Je hele vloer gaat zo iets hoger komen, totaal ongeveer 5 cm, let daar wel op met de drempel en deur en eventueel hoogte van wasbak en toilet.
Zelf doen is leuk, maar soms is het echt verstandig om even een vakman mee te laten kijken. Al is het maar voor advies. Een badkamer met (dure) mozaiektegeltjes is niet iets dat je even 3 keer opnieuw gaat doen omdat je graag wil leren van je fouten.

Toegevoegd na 27 minuten:
Terugkomend op de vraag zelf: heb je al een waterpas op de huidige vloer gelegd? Grote kans dat er al een toevallig afschot in zit. Gebruik dan het huidige laagste punt - of iets in die richting - voor de afvoer. Heb je geen afschot of te weinig, of je wil het toch iets verleggen, dan zul je met een extra dikke laag lijm (eventueel in 2 lagen aanbrengen) dat moeten opvullen. Ga met dunne lagen niet met 2 dingen over elkaar werken, dus niet 'goedkoop betonlaagje' onder de lijmlaag doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vloer minimaal laten aflopen zorgt ervoor dat je niet zeeziek wordt, en dat het water toch goed wegloopt. Hiervoor is het het mooiste denk ik om de afvoer niet tegen het korte muurtje te plaatsen, maar aan de overzijde, of eventueel rechts op de tekening. Dan is het veel makkelijker realiseerbaar. Nu de tegels nog niet liggen kun je relatief simpel nog wijzigen denk ik.
Een andere mogelijkheid afgaande op te tekening is toch een heel kleine afstap maken richting de douche, ter hoogte van de douchewand. En dan alleen het douchegedeelte naar de afvoer af laten lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing