Wat is hier aan de hand, een spannings (220V) probleem, zie omschrijving?
Probleem: Wanneer de waterkoker wordt aangesloten op een wandcontactdoos, dan springt de aardlekschakelaar eruit. De waterkoker staat dan nog niet aan.
Goed, ik dus meten...
Op de stekker van de waterkoker meet ik geen weerstand tussen elk van de polen onderling en met de aarde. Dit is dus in orde.
Als ik de spanning van de contactdoos afhaal (stop eruit), dan meet ik een sluiting (0 Ohm) tussen Fase (L) en de Nul (N). Dit is dus NIET goed.
Ik meet geen weerstand tussen L en Aarde, en tussen N en aarde.
Spanning weer erop, ik meet gewoon 220V tussen L en N op de wandcontactdoos. Ook dus heel raar, want bij een sluiting moet de stop eruit springen.
Maar de gehele groep (keuken) doet het gewoon.
Dezelfde waterkoker op een andere wandcontactdoos van dezelfde groep: hetzelfde probleem, de aardlek gaat eruit.
De waterkoker op een andere groep (vaatwasser) en die doet het gewoon.
Hoe vreemd kan het allemaal worden?
Ik vermoed dus ergens een sluiting in de bekabeling, maar aangezien ze een verlaagd plafond hebben, kan ik niet bij de centraaldoos. Ik heb maar geadviseerd om een installateur hiernaar laten kijken. Ook omdat zij verzekering hebben tegen eventuele schade aan het plafond.
Maar hoe kan er nu een sluiting tussen L en N zitten, zonder dat de stop (zekering) eruit springt?
Hoe kan de aardlekschakelaar eruit gaan als de waterkoker wordt aangesloten (deze staat nog UIT), en ik meet niets qua weerstanden op de stekkerpolen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.