Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik mijn laminaat mooi gelijk met de dorpels?

We breken binnenkort ons vast tapijt uit en gaan zelf laminaat leggen. Het laminaat dat we op het oog hebben is 8 mm dik, plus de ondergrond van 2 mm. Deze dikte is teveel waardoor de bestaande dorpels zelfs iets verzonken zullen liggen dan.
Wat kunnen we hieraan doen? Kunnen we een ander dorpeltje erover laten plaatsen, of een profieltje plaatsen, of de ondergrond (chappe) afschuren, wat niet zo evident is neem ik aan...?
Dank je voor je antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een ander dorpeltje er over heen zou wel kunnen, maar mooi is anders.

De dorpels die natuurlijk een andre kleur hebben als het laminaat, maken het eindresultaat niet mooier.

Het mooiste resultaat krijg je als je de dorpels geheel weghaalt, en het laminaat door laat lopen van de ene kamer naar de andere.

Helemaal mooi wordt het als het laminaat ook onder de kozijn van de deur ligt.

Het kozijn kort je in met de handzaag. Om het laminaat goed te laten aansluiten op het kozijn, leg je aan elke kant van het kozijn een plankje afvallaminaat plus ondergrond. Laat de zijkant van de zaag daarop rusten en zaag het kozijn horizontaal in, tot aan de muur en verwijder het onderste hout.

De deur moet ook worden ingekort. Daarvoor moet ze horizontaal worden gelegd op een tafel of iets dergelijks.
Het inkorten kan met een handzaag of met een handcirkelzaag. Die laatste moet je wel langs een latje laten lopen anders wordt de zaagsnede niet goed recht. Dit hulp- latje klem je vast met twee lijmklemmen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak zitten dorpels met maar 2 schroeven vast:
Dan dorpel eruit,
laatjes eronder van precies de goeie dikte en de dorpel weer terugplaatsen.

(en als je ze er toch uit hebt: even schuren, schroefgaten gaten dichtmaken, lakken of verven en terugplaatsen met een paar dotjes montagekit. Niet teveel kit, dan krijg je ze er later nog redelijk makkelijk uit als het moet)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing