Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een doorgezaagde grenen kast weer onzichtbaar in elkaar lijmen/vastmaken?

Schitterende grenen buffetkast gekocht via Marktplaats voor ca €160 met glazen deuren en drie zijraampjes met glas aan beide kanten van de kast. Super mooi!
Maar hij kan niet uit elkaar en nu blijkt ie niet de wenteltrap op te kunnen naar de huiskamer (drive-in) en past ook niet via het raam.... (mijn hele huis staat daarom vol mijn ikea, wilde nu wel eens iets dat 'leeft' en warmte uitstraalt, tsja...)

En nu....?
Weer verkopen of de gok wagen en hem doorzagen en proberen weer mooi in elkaar te zetten? (Dan is horizontaal doorzagen slimmer dan verticaal, denk ik, of niet?)
Kan dat en hoe doe ik dat? Welke zaag gebruik ik ed en hoe zet ik hem weer netjes en onzichtbaar in elkaar, lijm?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nou daar gaan we dan,wij zitten in de meubels,en heb je kast eens goed bekeken,maar kan uit de foto,s niet zo veel opmaken.
Maar het moet te doen zijn,bekijk je kast eens goed,voor je met zagen begint,teken hem eerst af(ik bedoel zet een lijn op het hout)dan zaag je altijd recht,neem een niet te grove zaag.
Als ik jouw was zou ik het onderste laden blok er af zagen,gaat hij dan nog niet naar binnen,ook het bovenste stuk,heb je dat voor elkaar,dan ga je naar een dhz zaak,en koop je grenen profiel latjes en die zet je op de zaag snede nadat je de kast met hout lijm weer in elkaar hebt gezet.
Probeer de latjes weer in de zelfde kleur grenen te beitsen,dat wordt ff zoeken maar moet lukken,kan je ook op een afval stukje eerst proberen evt met was.
Lijm het wel weer presies op elkaar want anders krijg je een scheve kast.
Succes met de klus,

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet te veel lijm gebruiken,en als het er uit loopt snel weg halen.
Anders blijven het vlekken.
Wil je nog meer weten stuur een bericht.
burgos
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bewaar bij het zaken het zaagsel, hier kun je achteraf in combinatie met houtlijm kleine beschadigingen mee repareren. Eenmaal boven goed beitsen waardoor de houtnaden naar voren komen en tevens de zaagnaad een beetje wegvalt. succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou doen alsof het wel een Ikea-kast is. Dus achterwand loshalen en dan in onderdelen zagen, zodat je 2 zijkanten en een stel losse tussenstukken (de horizontale delen) overhoudt. Je moet dan meer zagen en meer in elkaar zetten, maar je nieuwe verbindingen komen dan op de plaatsen waar nu ook al naden zitten. Zet de boel dan met hoekijzertjes en schroeven in elkaar, eventueel een extra latje aan de binnenkant. Niet gaan lijmen. Er komt een keer een moment dat die kast ook weer uit je woning moet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing