Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil lamp ophangen aan plafond maar heb 4 draden , 2 blauwe en 2 rode . als ik deze verbind heb ik geen licht . wat NU?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Zouden dit Belgische kleuren kunnen zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad

Dan blauw aan blauw.
Rood aan rood.
En de lamp aan rood en blauw.

NB: Ik zou eerst gaan meten, dit is mijn beste gok, op afstand blijft het altijd een gok, want iemand kan altijd iets raars hebben gedaan, dus PAS OP!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meten is weten. Vanop afstand is dit onmogelijk op te lossen. Met een spanningsmeter en een tracer ( kabeldetector) vind je het wel. Heb je geen ervaring, toch even iemand laten komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kunnen dus 2 aansluitpunten voor 2 aparte lampen zijn. Probeer dat eens.
Ik heb een plafond met zelfs 6 draden. Ik had ook 2 losse (rood en blauw) en die zijn gebruikt om een lamp op te hangen. Zet aan beiden een kroonsteentje voor de veiligheid. Dan kan je van het uiteinde geen optater krijgen. Maar dan moet je 2 setjes van 1 rood en 1 blauw per kroonsteentje doen.
Gebruik een spanningsmeter om te bepalen op welke draad spanning staat. Het is wel zo veilig om de stroom uit te schakelen als je de kroonsteentjes er aan zet.
Daarna kan je de meter (meestal schroevendraaier met lampje) gebruiken om te testen of er wel stroom op staat.
Zelf heb ik een goedkope (verhuis)fitting er aan gehangen en een lamp gebruikt die nog wel werkt, maar die je niet niet meer gebruikt.
Daarna de lamp hangen die je wil.

Lukt het niet dan moet je er een vakman bij halen.

Toegevoegd na 3 minuten:
EDIT: De spanningsmeter kan je in het kroonsteentje steken, maar ook op het schroefje kan spanning staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing