Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekenen de verschillende kleuren van electriciteitskabels?

Ik wil een lamp verhangen waarbij de electriciteitskabels verlengt moeten worden. (blauw en zwart) Nu heb ik alleen een zwarte kabel liggen. Ik dacht zelf dat de kabels alleen verschillende kleuren hebben ter herkenning en dat dit verder geen verschil geeft. klopt dit en kan ik de blauwe kabel dus verlengen met de zwarte?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als het goed is aangesloten (en ik mag aannemen dat dit zo is) dan is:
Bruin de fase draad (hier staat altijd spanning op) of + draad.
Blauw de 0-draad (hier staat normaal gesproken geen spanning op) ook wel - draad genoemd
Zwart is de schakeldraad: dit is het verlengde van de fase draad na een schakelaar en hier staat dus alleen spanning op als je de schakelaar in de 'aan' stand hebt.
Geel met Groen: Aarde draad; dit is je aarding en is doorgaans alleen aanwezig in vochtige ruimtes. Ook hier hoort geen spanning op te staan.

Let op dat dit ook wettelijke regels zijn. Als je verkeerde draden gebruikt (geel/groen voor fase bijvoorbeeld) en een volgende bewonder elektrocuteert zichzelf ben je daar vol voor verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Technisch gezien zijn al die draden hetzelfde.
Haal wel even de stoppen eruit als je er mee bezig bent!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt niet helemaal. De zwarte draad is over het algemeen 1,5 mm^2 en de blauwe 2,5 mm^2 (de zwarte draad is dus minder dik dan de blauwe). Voor een lamp maakt dit echter niet uit.

Ik zou je trouwens wel willen adviseren om met blauwe isolatietape de zwarte draad af te tapen, zodat iemand die er later naar kijkt begrijpt dat dit een nuldraad en geen schakeldraad is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haal even bij een elektrozaak een stukje koperdraad met de juiste isolatie kleur. Het is zeer onprofessioneel en verwarrend om met verschillende draad kleuren te werken. Als je iets doet, doe het dan goed. Kleine moeite, zo gefixed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blauw is de Nul draad. Zwart is de schakeldraad en bruin is de fase. Dan heb je ook nog groen/geel dat is de aardedraad. Het advies is om nooit met een andere kleur verder te gaan. (Zwart is dus de verbindingsdraad tussen bruin en blauw.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing