Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

rhoe kan ik een rookkanaal van een werkende gaskachel veilig afsluiten?

Ik woon in een stacaravan.
Nu het winter is, gaat de kachel aan.
Nu is mijn vraag hoe ik veilig het rookkanaal van de ingebouwde gaskachel veilig kan afsluiten zodat alle warmte binnen blijft zodat de meeste warmte niet via het rookkanaal gewoon de lucht invliegt.
Al is het gedeeltelijk afsluiten, dan is het ook al goed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Er zit niet voor niets een rookkanaal,dit is juist voor de veiligheid dus afsluiten is levensgevaarlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kun je afsluiten met een prop kranten.
Maar dan kunnen de verbrandingsgassen niet weg, dus kan er geen zuurstof meer bij het gas komen, en dan houdt de kachel op met branden, nadat er waarschijnlijk eerst koomonoxide is gevormd die in je caravan komt, met als gevolg dat je komt te overlijden.
Om de kachel te laten branden moet er zuurstof worden toegevoerd, en de verbrandingsgassen worden afgevoerd. Zo werkt een kachel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De enige manier die ik ken om meer warmte rendement uit je kachel te halen is door het verlengen van de inpandige oppervlakte van je rookkanaal (door een schuin of spiralend rookkanaal te gebruiken) En door naast en onder je kachel materialen te gebruiken die warmte opnemen en langzaam weer afgeven.
En natuurlijk is het het allerbelangrijkste dat je je caravan gewoon goed isoleert! Daar heb je in de zomer en in de winter profijt van.
Verder nog deze tip die ik laatst tegen kwam. De bloempot-waxine-convexie-kachel (Type een combinatie van deze woorden in in google en je vindt vast nog wel meer informatie over dit leuke trucje)
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=9848
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het rookkanaal afsluit, dan ga je al de verbrandingsgassen loslaten in je stacaravan, met uiteindelijk de gekende CO. Vergiftiging als gevolg. Er is maar 1 mogelijkheid om te zorgen dat je minder warmte verliest via het rookkanalen dat is door een kachel met groter rendement te plaatsen, deze zijn speciaal ontworpen om warmte te recupereren uit de rook voordat je de rook naar buiten laat.

Op het internet vind je ook hoe je zelf warmte kunt recupereren uit het rookkanaal, maar dit is veel minder weinig dan gewoon een hogere rendementskachel te kopen. Het zelf modificeren is goedkopen, maar dan vervalt de garantie en zijn jullie zelf aansprakelijk voor de gevolgen, en niet de installateur (tenzij de fout niet door jullie aanpassing is).

Het is aan nou om uit te maken in hoeverre je je eigen gezondheid wilt riskeren voor het goedkoop houden van de warmtewinning. Aangezien het rookkanaal is ontworpen om een veilige verbranding toe te laten en toch een niet te grote koudebrug te vormen.

Eventueel kan je denken om het af te sluiten met isolatiedeken om een passend isolatieplaat (of een papierprop) wanneer je het niet gebruikt, maar zeker niet afsluiten wanneer je het gebruikt!

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kan ook warmteabsorberende materialen gebruiken rond het inpandige rookkanaal om zo nog meer warmte uit de rook te krijgen (denk aan speksteen of leemsteen, en indien je het goedkoop wilt houden kan je ook gewoon zelf errond lemen of cob gebruiken).
Voor cob vind je veel info over op het internet, het is vergelijkbaar met leem maar dan met stro gemengd om wat beter te isoleren (zeker handig als de kachel niet in gebruik is). Er zijn ook cob cursussen te vinden in Europa, zelfs in België en Nederland, maar die zijn er zelden omdat het te onbekend is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van het rookkanaal moet je afblijven.
De enige manier om meer warmte binnen te houden is het vervangen van de kachel door een kleine HR cv-ketel. Je haalt dan vrijwel alle warmte uit de brandstof en hebt ook douchewater.
Begin met het beter isoleren van de caravan, 10 cm minimaal aan de buitenkant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding