Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een verf over een laklaak schilderen?

We hebben zojuist een blank, onbehandelde grenen vloer gelegd. Graag zou ik de vloer iets donkerder lakken, met een transparante lak. Vervolgens wil ik de vloer grof wit verven. Als de vloer dan slijt, komt de transparante lak naar boven.

Kan dit? Of moet het op een andere manier?

Als bijlage een plaatje zoals de witte vloer er ongeveer uit moet zien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dit kan.
als eerste zou ik een blanke lak op basis van polyurethaan aanbrengen ( liefst twee lagen ) omdat deze het best slijtvast is.
daarna de witte toplaag.
uiteraard na iedere laag goed laten uitharden en tussen iedere laag goed schuren i.v.m. hechting.
succes !

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

nee de blanke lak is een beschermlaag over de verf dus als je de vloer opnieuw zou willen verven zou je de vloer eerst moeten schuren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de vloer een keer kleuren met een soort beits die volledig in het hout dringt (een beits die geen film laag achterlaat) en dan de vloer lichtjes opschuren zodat je de houtvezels kwijt bent. Dan zou je hem kunnen behandelen met lak op basis van polyurethan,je zou deze laag een beetje kunnen verdunnen zodat hij niet helemaal dekt. En dan het resultaat bekijken.

Voordat je begint wel eerst het hout even ontvetten,grenen is nl een vettige houtsoort,dit om onthechting te voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding