Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een stuk bos kopen om daar in te gaan wonen?

Mag je een stuk bos aanschaffen, daar een hut bouwen of een caravan plaatsen en gaan 'wonen'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de praktijk mag het vrijwel nooit, tenzij de grond onbetaalbaar is. Want bouwgrond is heel duur. En als het bouwgrond is zijn er regels over wat je er mag bouwen, reken daar maar op. Stapels regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een stuk bos koopt, is het dan niet mogelijk om ergens een tuinhuis te plaatsen bijvoorbeeld? Dat moet toch haast wel? Dat je er woont hoeft niemand in principe te weten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat ligt aan het bestemmingsplan. Als de bestemming daar 'wonen' is en er geen regels zijn voor het bouwen van een huis en hoe je het huis bouwt, dan mag dat. Als de bestemming 'natuur' is, dan mag het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+. klopt helemaal. Tenzij je het bij de desbetreffende gemeente voor elkaar krijgt om het bestemmingsplan te laten wijzigen. Soms, heel soms, wil dat nog wel eens lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hm... Dank voor jullie reacties. Waarvoor zou een gemeente het bestemmingsplan van een bos willen wijzigen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb ook altijd begrepen dat je landbouwgrond niet mag onttrekken voor de woningmarkt. Vanwege het verschil in prijs voor een vierkante meter mais of een vierkante meter huis. Toch zie ik de laatste paar jaar overal bouwkavels verschijnen op plekken waar je ze niet verwacht
Als dat zou mogen, had ik allang een stuk bos gekocht. Lijkt me heerlijk. Maar meer dan een tuinhuisje kan je er niet kwijt, je hebt er immers geen stromend water, elektra en internet. En om het halve bos om te hakken om erbij te kunnen om er met machines bij te kunnen om een fundering te maken en te bouwen...

Er zijn wel veel mensen die op een camping in het bos wonen. Maar dat zijn voor mij te veel buren. En definitief daar wonen is ook niet (meer) toegestaan: je moet nog ergens anders ingeschreven staan bij de gemeente. Waardoor je 1200 euro per jaar voor de camping betaald, en ergens anders ook nog huur of hypotheek hebt lopen.

makkelijker is om een bouwkavel te kopen, een huis te bouwen en er daarna een bos omheen te planten. kost even tijd. En de meeste mensen vinden het zonde van je geld om dure bouwgrond vol te planten met bomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding