Kun je een PVC buis gebruiken om geluidsoverlast tegen te gaan bij het ventileren van je slaapkamer?
Ik wil actieve ventilatie in mijn gevel plaatsen. Daarbij maak ik een ventilator, voorzien van een rooster, in de buitengevel en een gat richting de binnenwand. Als ik gewoon een rechtstreekse verbinding maak komt er ook veel geluid mee. Kan ik het gat van de buitengevel bijvoorbeeld 2 meter lager zetten dan het gat in de binnenwand en de gaten met elkaar verbinden via een PVC buis? Helpt dat? Iemand zei dat de PVC misschien juist geluid gaat versterken.
Toegevoegd na 59 minuten:
De muur is nu compleet open. Ik kan overal bij en heb geen beperkingen in waar de buis heen loopt etc. Ik wil twee ventilators maken, twee buizen van een meter vertikaal door de gevel laten lopen en op beize buizen 2 bochtjes, één naar binnen en één naar buiten. Ik heb alle materialen al.
Toegevoegd na 1 uur:
Het geluid van de ventilators en de stromende lucht is geen probleem, zelfs wenselijk. Het gaat om het geluid van buiten, met name het kind van de buren die op zondag ochtend graag krijst in de tuin. Mijn gevel is zeer goed geisoleert en ik heb bijna geen geluid van buiten, dat wil ik dus niet kwijtraken!
Bedankt voor je tweede reactie en de tijd die je voor mij gebruikt. Ook het geluid van de ventilator is niet erg. Het gaat om het geluid van buiten, wat normaal gesproken tegengehouden wordt door de isolatie maar vrijbaan zou hebben met een gat in de gevel. Helpt een buis daarbij?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.