Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sla ik een spijker in een muur?

Als ik spijkers in een bakstenen buitenmuur sla, of in een houten wand, mislukt dat vaak. Vaak sla ik de spijker krom, soms wil de spijker er zelfs niet eens in.

Ik weet dat ik de hamer aan het uiteinde moet vasthouden. Ik weet ook dat ik de spijker niet "in de muur moet duwen", maar dat ik de kop van de hamer een snelheid moet geven zodat de spijker puur door de bewegende massa van de hamer naar binnen wordt gedreven, en niet door mijn spierkracht. Zeg maar zoals je een tennisbal wegslaat, die duw je tenslotte niet maar die sla je.

Tot zover de theorie.

Ik merk dus dat spijkers vaak krom worden. Als dat gebeurt op het moment dat de spijker al een flink stuk in de muur zit is dat niet zo erg, maar vaak gebeurt het al eerder, en kan ik de kromme spijker weggooien.

Vandaag was ik spijkers in de bakstenen aan het slaan, en mijn "score" was 1 op 5. Dus elke vijfde spijker zat er in ieder geval zo ver in dat hij vast zat voordat ik hem krom sloeg; de overige vier spijkers kon ik weggooien.

Ik heb het gevoel dat het met stalen nagels beter gaat dan met draadnagels.

De spijkers die ik insla zijn 3 of 4 cm lang. Doel is ofwel planten opbinden ofwel kleine dingen ophangen.

Heb ik een andere slagtechniek nodig? Gebruik ik de verkeerde soort spijkers? Of is er een andere manier om spijkers goed in steen of hout te slaan?

Cryofiel
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het ligt gewoon aan het soort spijker dat je gebruikt. Voor in een muur zijn er speciale geribbelde betonspijkers, maar er zijn ook slagspijkers, deze zijn vergezeld door een plug en je dient eerst een gaatje te boren.

Het zou beter zijn om in steen en beton gewoon een gaatje te boren en een plug en schroef te gebruiken. Dit zet zich veel beter vast.

Hier uitleg over verschillende soorten spijkers: http://klus-info.nl/materialen/spijkers

Toegevoegd na 3 minuten:
Wil je in hardhout een spijker slaan, dan kan je dus ook eerst even met een kleinere diameter dan de spijker voorboren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat ook kan helpen is eerst je nagel in een stuk hout te slaan. dan tegen de houden en de nagel in de muur kloppen en daarna het hout verwijderen.
Voor steen zou ik toch kiezen voor een stalen nagel, die gewoonlijk blauw van kleur zijn
Robby Bb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je slaat vaak spijkers krom in de muur als je de hamer op het laatste moment nog gaat corrigeren zodat je niet mis slaat.
De beweging van de hamer moet vanaf het begin goed zijn zodat hij de spijker ook recht en in dezelfde richting gaat raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat de anderen er van vinden maar ik zou een boormachine pakken, gaatje boren, plug erin duwen en een flinke schroef.
Dit lijkt mij veiliger en makkelijker (en als je resultaten bezie goedkoper) dan al dat geklop met hamers en spijkers.
Nog een voordeel van schroeven is dat je deze tegenwoordig in een roestbestendige versie kan kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je meerdere spijkers in steenachtig materiaal moet slaan is boren gewoon beter; houten duveltje er in en dan de spijker erin slaan.
Maar als er echt veel spijkers geslagen moeten worden is een spijkerschieter het beste. Tegenwoordig is lijmen echt de beste optie, als er veel gespijkerd moet worden in steenachtig materiaal heb je nooit de zekerheid dat het ook echt vast zit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Spijkers voor steenachtig materiaal moeten hardstalen spijkers zijn en die zullen eerder breken dan krom gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing