Hoe sla ik een spijker in een muur?
Als ik spijkers in een bakstenen buitenmuur sla, of in een houten wand, mislukt dat vaak. Vaak sla ik de spijker krom, soms wil de spijker er zelfs niet eens in.
Ik weet dat ik de hamer aan het uiteinde moet vasthouden. Ik weet ook dat ik de spijker niet "in de muur moet duwen", maar dat ik de kop van de hamer een snelheid moet geven zodat de spijker puur door de bewegende massa van de hamer naar binnen wordt gedreven, en niet door mijn spierkracht. Zeg maar zoals je een tennisbal wegslaat, die duw je tenslotte niet maar die sla je.
Tot zover de theorie.
Ik merk dus dat spijkers vaak krom worden. Als dat gebeurt op het moment dat de spijker al een flink stuk in de muur zit is dat niet zo erg, maar vaak gebeurt het al eerder, en kan ik de kromme spijker weggooien.
Vandaag was ik spijkers in de bakstenen aan het slaan, en mijn "score" was 1 op 5. Dus elke vijfde spijker zat er in ieder geval zo ver in dat hij vast zat voordat ik hem krom sloeg; de overige vier spijkers kon ik weggooien.
Ik heb het gevoel dat het met stalen nagels beter gaat dan met draadnagels.
De spijkers die ik insla zijn 3 of 4 cm lang. Doel is ofwel planten opbinden ofwel kleine dingen ophangen.
Heb ik een andere slagtechniek nodig? Gebruik ik de verkeerde soort spijkers? Of is er een andere manier om spijkers goed in steen of hout te slaan?
http://klus-info.nl/wp-content/uploads/Spijkers-5-230x300.png
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.