Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe krijg ik een scheve kast recht?

twee ikea pax kasten 50x58x236 in elkaar gezet. De kasten staan scheef. als je ze tegen elkaar zet is er van boven (sluitend) naar beneden een steeds grotere tussenruimte (centimeter of 10). aan de muurkant hetzelfde maar dan omgekeerd. verplaatsen, stelschroeven, keggetjes, hard duwen helpt allemaal niet. hoe krijg ik de kasten recht???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

De truc is de achterplaat, zorg dat je tenminste 2 hoeken (liefst diagonaal) haaks fixeert, dan is je probleem opgelost!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat er diagonalen of misschien een achterwand stevig vastgemaakt is, die scheeftrekken moet voorkomen. Als je die stevig vastmaakt voordat de kast perfect recht is, fixeer je hem juist in een scheve stand. Zoek die verbinding (zoals FreekFluweel aangeeft, is het waarschijnlijk de achterwand) en maak die tijdelijk los. Bij IKEA-kasten is de kans groot dat je spijkertjes moet loswurmen. Daarna kun je hem in positie trekken. En daarna natuurlijk weer alles vastmaken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Yep, gevonden: bij plaatje 13 en 14 op pagina 19 van de handleiding spijker je de achterwand vast. Als de kast op dat moment niet perfect recht is, fixeer je die scheve stand.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoelde dus: ga terug naar plaatje 13/14, maak de hele achterkant los, trek de kast recht en ga weer door vanaf plaatje 14.

Toegevoegd na 19 uur:
Sterker nog perfect rechttrekken hoeft niet eens, als ze maar hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo scheef kan je een kast haast niet maken! Door de achter panelen wordt hij automatisch recht!
Leg eens een waterpas op de grond, als d vloer ongelijk is trekt de kost krom!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing