Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Er staat spanning op het kraanwater, hoe verhelp ik dit?

Wanneer ik mijn handen was in de badkamer voel ik mijn handen "prikken", mijn vriend ervaart het zelfde. Het lijkt wel alsof er stroom/spanning op het water staat. Bij de douche en de kraan beneden is dit niet. Hoe komt dit? En nog belangrijker: hoe kom ik er vanaf??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dit kan voorkomen bij onjuiste aarding van het lichtnet aan de waterleiding en ook als er bij het aanleggen van de waterleiding elektrische leidingen geraakt zijn.
Deze situatie is zo levensbedreigend dat je de badkamer op slot moet doen en niet meer moet gebruiken totdat er een vakman is langs geweest. Water en elektriciteit zijn dodelijker dan je denkt.

Toegevoegd na 5 uur:
Er is nog een andere mogelijkheid, die minstens zo ernstig is: je waterleiding staat niet onder spanning, maar iets anders dat je ook aanraakt, bijvoorbeeld de (vochtige) vloer. Ook dat vraagt om onmiddellijk ingrijpen.
escape
11 jaar geleden
De potentiaalvereffening is niet in orde.
Dit houdt in dat alle geleidende delen in de badkamer in contact met elkaar en met de aarde moeten staan. Als dat in orde is kan je nooit een schok krijgen.
Mogelijk in combinatie met een ander probleem, want die spanning moet wel ergens vandaan komen.

Wat je zelf kan doen:
-Kijken of het probleem er nog steeds is met alle stroom eraf. Dan steeds een groep toevoegen. Goeie kans dat het probleem bij de wasmachine of ventilator zit, deze produceren statische elektriciteit. Dan weet je de eventuele veroorzaker.
(het is wel de bedoeling dat je gaat meten, niet voelen)

Het probleem kan lastig te vinden zijn, zeer gevaarlijk zijn en kan zelfs bij de buren liggen. (link in bron 3)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing