Televisiebeeld is slecht, kan dit door de splitter komen?
Even voor de goede orde, het gaat hier om Analoge Kabeltelevisie van UPC.
Met splitter bedoel ik het kastje die de TV en Radio uit elkaar filtert.
Even de situatie, in huis heb ik een diverse splitters geplaatst en in een busstructuur aangesloten. De laatste modules zijn afgesloten met een EOL weerstand.
Ongeveer een 2 jaar geleden had ik veel storing op de radio in de slaapkamer. Die gebruik ik nu niet meer op de kabel.
Maar sinds vorige week heb ik ook ruis en lijnen op de televisie. Nu heb ik de gehele bekabeling binnen het huis losgekoppeld (die extra aansluitpunten zijn niet meer in gebruik) en kom ik vanuit het israpunt (de groene UPC kabel) direct naar de splitter waar de televisie op is aangesloten.
Dit gaf geen verlichting in het beeld.
Daarna heb ik de splitter vervangen door een van de andere niet in gebruik zijnde splitters. Daardoor werd het beeld wel een stuk beter. Ook de kabel connector naar de tv toe wat meer aangeknepen en de connect op de splitter wat schoongemaakt met een dremel. ook dit gaf een kwaliteitsverbetering.
Nu is de ruis veel minder en de strepen ook met hoe het in het begin was. Maar nog steeds op bepaalde kanalen heb ik wat ruis en soms ook strepen er door heen.
Hoe kan dit nog beter?
Maar ook hoelang gaat een splitter gemiddeld mee. Het zit er nu zo een 10-13 jaar. Gaan splitter ook wel eens stuk?
De vervangende splitter komt uit het bestaande systeem, en heeft dus ook al die tijd zitten splitten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.