Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het beste mijn jokkmokk ikea tafel verfen?

Ik wil graag mijn jokkmokk eettafel donkerbruin verfen. Bij de productomschrijving op de website van ikea staat dit: massief grenen, Beits, Blanke acryllak.
Hoe kan ik het beste nu mijn tafel gaan verfen? Welke stappen kan ik het beste nemen? Want ik weet dat je niet alleen kan gaan verfen maar eerst moet schuren en toestanden. Graag jullie advies!

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Zoals je zelf al aangeeft: Eerst schuren, dan schoonmaken (want dat schuurstof wil je niet in je verf hebben) en dan verven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn grenen tafel vorig jaar door mijn zoon laten opknappen. hij heeft hem eerst geschuurd, eerst met grof papier, daarna met fijner papier en daarna ontvet, hierna interieurlak van Rambo aangebracht en deze na droging weer licht opgeschuurd en nog een laag aangebracht, op dezelfde manier nog een derde laag, deze lak is op waterbasis en dus geschikt voor jouw tafel, speciaal voor intensief gebruik en kan tegen een stootje, onze tafel is nog als nieuw.

Toegevoegd na 15 minuten:
Rambo interieurlak is gewoon transparant en laat de houtnerf dus wel zien, er is geen grondverf nodig, want dan verdwijnt de houtnerf, er is ook een dekkende variant, daar is grondverf wel nodig, maar in dit geval kies je voor de transprante variant.

Toegevoegd na 56 minuten:
Het filmpje laat zien dat er kneedbaar hout wordt gebruikt, in dat geval moet je kiezen voor een kleur die dicht bij de kleur van de tafel ligt, als je geen kneedbaar hout gebruikt, kun je ook kiezen voor een donkere kleur op een lichte tafel. hoe meer lagen je aanbrengt, hoe donkerder de kleur wordt, deze lak is veel geschikter dan beits, omdat het elastisch is en krasvast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik beitsen mooier; je krijgt wel de kleur maar je blijft de nerven nog wel zien. Bovendien kan je dat rechtstreeks aanbrengen. Bij verven moet je het eerst schuren, dan gronden (is in bovenstaand antwoord vergeten) en dan aflakken, maar dan zie je geen structuur meer en had je net zo goed een kunststof tafel kunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat het allerbelangrijkste is(wij zijn meubelfabriek)dat je de tafel helemaal schoon moet zien te krijgen,als er maar een spoortje lak op zit, krijg je hem nooit gebeitst.
Wil je echt een goed resultaat met beits krijgen zou ik hem in de afbijt zetten.
Ik weet, niet milieu vriendelijk ,maar vooruit,dat kan er nog wel bij.
Ik ben er van overtuigt dat je met schuren de lak er nooit helemaal af krijgt.
Als je hem over zou lakken en niet beitsen dan is het geen enkel probleem.
maar wil je met beitsen een mooi resultaat,dan is dit de beste oplossing.
Zoek een plekje waar je de tafel kan behandelen want afbijt stinkt wel.
burgos
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing